Na zraze trabantov v Martine sa v sobotu zaregistrovalo vyše sedemdesiatšesť nadšencov so svojimi tátošmi, v skutočnosti ich však prišlo ešte viac. Každý z nich pritom okrem netradičného mena nesie so sebou aj svoj príbeh.
„Špecialitkou je trabant z Púchova so sťahovacou strechou, tých bolo vyrobených veľmi málo. Potom tu máme aj tuningáčov, ktorí dehonestujú naše trabanty, takéto autá voláme Hybridi,“ smeje sa organizátor Miroslav Farkaš (44). Sám je majiteľom trabanta, ktorý stále vyzerá, akoby práve vyšiel z výrobnej linky. „Má aj meno, volá sa Muco.
Kúpil som ho pred siedmymi rokmi a dva roky sa reštauroval. Bol chudáčik zanešvárený, znehodnotený, ale sme ho dostali do pôvodného stavu. Vtedy som ho kúpil za 500 eur, teraz má hodnotu nevyčísliteľnú,“ povedal s úsmevom. Nový trabant, ktorý práve zišiel z výrobnej linky stál približne 1460 eur. Podľa neho sú trabanty dvojvalce fungujúce na zmes benzín, olej. „Maximálna rýchlosť dole kopcom je 120, inak mu stačí turistická rýchlosť tých 95 kilometrov za hodinu," dodal Farkaš.
Raritou bol trabant so sťahovacou strechou, ktorý nesie meno Kúblik. „Začal sa vyrábať v roku 1960 na popud východonemeckých vojakov, ktorí potrebovali ľahké vozidlo do terénu. Vyrobilo sa ich iba do desaťtisíc kusov. Kúblika sme doviezli pred siedmymi rokmi z východného Nemecka v dezolátnom stave. S manželkou sme ho reštaurovali 3 roky.
Základná investícia s kúpou aj odťahom bola okolo 4 000 €, jeho cena sa teraz v západnom Nemecku šplhá od desať do 15 000 €," hovorí majiteľ Vlado Kozoň. Raritou bol trabant, ktorý volá jeho majiteľ Jozef Krtko. Ten prešiel výrazným tuningom. „Má bixenóny, špeciálnu farbu, vpredu plexisklo cez ktoré je vidno motor, má motor lakovaný, lesklý, leštenú prevodovku, autosedačky z golfa,“ povedal pyšný majiteľ Jozef. Ten nechcel prezradiť za čo Krtka kúpil, vraví však, že jeho hodnota nie teraz nie je taká vysoká ako u trabantov, ktoré si zachovali pôvodný tvar. „Tie sú hodnotnejšie,“ dodal Jozef.