Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
07.05.2016 14:59 | Správy | Politika
Video

Nový minister dopravy Roman Brecely si verí: Odvážna stávka s Novým Časom!

Do ministerského kresla v rezorte dopravy si Roman Brecely (49) sadol len pred niekoľkými týždňami. Na slovenskej politickej scéne je pritom úplným nováčikom, a tak sa na svojom poste zatiaľ len zahrieva.

Svoju domovskú stranu Sieť vo vláde háji ako jediný zástupca. Novému Času v exkluzívnom rozhovore prezradil, aké plány má s národným leteckým dopravcom a s kontroverzným obnovením štátnych ícečiek, ktoré zrušil jeho predchodca. 

Pred nedávnom ste vyhlásili, že diaľnica D1 medzi Košicami a Bratislavou bude hotová do roku 2020, neskôr ste toto tvrdenie poopravili. Nakoľko teda bude prepojenie Košíc s Bratislavou hotové do konca tohto volebného obdobia?

Diaľnica D1 je jednou z našich hlavných priorít a zároveň prioritou vlády. Táto stavba je určitým dedičstvom z minulosti, už dávno tu mala stáť. My teraz preberáme toto riziko na svoje plecia. Mojou ambíciou je dokončiť diaľnicu v plnom profile do roku 2020 s výnimkou problematického úseku Turany - Hubová. Došlo tam k zmene podmienok, dlho sa hovorilo o povrchovom variante, no kvôli zosuvom pôdy bude zrejme potrebné vrátiť sa k tunelu. Stále čakáme na stanovisko ministerstva životného prostredia. Každopádne však v roku 2020 bude vodičom k dispozícii takmer 430 kilometrov diaľnice D1, teda spojenie z Bratislavy do Košíc s výnimkou spomínaného 13-kilometrového úseku Turany - Hubová.

​Kto vás navrhol za ministra dopravy?
 
Predsedníctvo Siete.
 
Nebol to nikto konkrétny, napríklad priamo Radoslav Procházka?
 
O tom neviem, navrhlo ma predsedníctvo Siete.

Ako hodnotíte prvé dni v úrade?

Nebolo to jednoduché. Prišiel som do nového prostredia, kde je štrnásť sekcií a 622 ľudí len v tejto budove. Pod rezort však patrí aj ďalších 26 spoločností, čo celkovo predstavuje okolo 40-tisíc zamestnancov, takže tá miera zodpovednosti je obrovská. Na začiatku bolo pár bezsenných nocí, aj nejaké to kilečko dole, takže ak chce niekto schudnúť, odporúčam mu podobné nasadenie.

​Prvú vec, ktorú ste museli riešiť v úrade boli pokuty za diaľničné známky. V akom stave je ten systém, je funkčný?
 
Systém bol spustený v dočasnej fáze, v ktorej zaznamenával priestupky, ale neposielal ich na okresné úrady, ktoré uplatňujú sankcie voči previnilcom. Dal som to preveriť, pretože som musel zistiť, či tento nový systém nemá detské choroby, či je dostatočne schopný rozpoznávať evidenčné čísla vozidiel a či je schopný komunikovať s úradmi. Výsledok bol, že systém je funkčný na 95 až 97 %, čo je akceptovateľné. S čím som nesúhlasil, je systém pokút, lebo 300 eur je neprimerane vysoká pokuta vzhľadom k príjmom Slovákov a aj v porovnaní s pokutami v okolitých krajinách. Jediný spôsob, ako sa to dá zmeniť, je úprava legislatívy. Navrhli sme preto zmenu zákona, ktorý je v rezortnom pripomienkovom konaní, kde navrhujeme pokutu znížiť na 150 eur, čo považujem za prijateľné. Periodicitu zasielania pokút sme tiež posunuli z jedného dňa na jeden mesiac. Pokiaľ táto legislatíva prejde, všetci dovtedajší priestupcovia, zaznamenaní systémom, dostanú rovnakú pokutu 150 eur. Nepôjdeme cestou generálneho pardonu, pretože by to bolo nefér voči tým, ktorí si diaľnične známky zaplatili.
​ ​Uvidíme, ako sa k tomu postavia naši koaliční partneri a v akej rýchlosti odsúhlasime zákon. Ak všetko pôjde rýchlo, mohla by zmena platiť od júna.

Po vašom príchode ste vymenili niektorých vysokopostavených funkcionárov v rámci rezortu. Chystáte nejaké ďalšie zmeny?

Výmena manažérov na vysokých postoch je bežným procesom pri zmene vedenia rezortu. Potrebujem dôverovať ľuďom, ktorí v rezorte rozhodujú. Chceme dodržať kontinuitu a spoluprácu, nemá zmysel robiť tu revolúciu a meniť všetko naraz. Ak však niekto stratí moju dôveru, nezachová sa eticky alebo nebude spĺňať manažérske predpoklady na svoju pozíciu, som pripravený uvažovať o zmene. To je úplne bežný postup, ktorý robí každý nový manažér.

Verejnosti ste boli známy skôr ako človek, ktorý sa venuje energetike, nie doprave. Vidíte vy spojitosť medzi týmito dvoma oblasťami?

Vo svojej profesnej kariére som pôsobil v rôznych manažérskych pozíciach v nadnárodných aj domácich spoločnostiach. Či sa človek venuje energetike, doprave alebo životnému prostrediu, manažment a jeho postupy sú všade rovnaké.

Kanidovali ste za Sieť v parlamentných voľbách, ako ste vnímali povolebný vývoj a koaličné rokovania?
 
Som pomerne pragmatický človek, karty boli rozdané a ja to rešpektujem. Ja politiku nerobím, ani v Sieti som sa jej nevenoval, nebol som ani členom predsedníctva. Robil som najmä odbornú robotu.

Dlhodobo sa hovorí o previazanosti slovenskej politiky a finačných skupín, môžete prezradiť s kým z vedenia takýchto spoločností si tykáte?
 
S nikým.

Minister Drucker si tyká s ľuďmi z Penty aj z J&T, u vás teda takéto niečo nehrozí.
 
Rozhodne nie.

Andrej Danko z SNS presadzuje návrat IC vlakov na slovenské trate, čo si o tomto návrhu myslíte vy?

Je to jedna z vecí v programovom vyhlásení vlády. Chceme sa touto myšlienkou zaoberať, no pre mňa je podstatné, aby to bol finančne zmysluplný projekt, pretože nie som pripravený ani ochotný dotovať ho z verejných financií. Je otázkou, ako si nastavíme biznis model a čo nám povie marketingový prieskum, či je vôbec záujem o návrat IC-čiek. Viem si predstaviť, že by nejazdili každý deň, ale len v špičkách, teda smerom na Košice v piatok popoludní a smerom do Bratislavy v nedeľu popoludní. Mohli by to byť vlaky vyššieho štandardu ako sú rýchliky, alebo aj aké poskytuje konkurencia. Je možné aj to, že by sa za ne trochu viac platilo. Možností je viac a musíme si vybrať, ktorá alternatíva je najlepšia a ekonomicky zmysluplná.

Prečo ste zachovali vlaky zadarmo pre dôchodcov a študentov? Cítili ste v tomto bode tlak Smeru?
 
Snažíme sa o spoluprácu a zachovanie kontinuity a toto je jeden z tých príkladov. Je tu nejaký systém, ktorí si ľudia osvojili a mnohým naozaj pomáha. V tejto chvíli nie je dôvod na to, aby sme to menili.

SNS presadila aj národného leteckého či národného vodného prepravcu. Ste s týmito plánmi stotožnený?
 
Vnímam to ako výsledok určitých dohôd a podľa toho sa musím zachovať. Viem si predstaviť aj národného leteckého dopravcu, no je to projekt, nad ktorým sa bude treba zamyslieť a zvážiť jeho biznis model. Podobný pokus tu už bol a nefungovalo to, pretože to bol národný dopravca závislý od verejných financií. Viem si predstaviť národného leteckého prepravcu v spolupráci so strategickým partnerom, tak, ako to majú vymyslené napríklad Slovinci či Chorváti. Ak sa tým budeme vážne zaoberať, tak jedine v rovine hľadania strategického partnera.

A čo národný vodný prepravca?
 
S tým si budem najviac lámať hlavu. Pre mňa je ťažko predstaviteľné, že by národným vodným prepravcom ľudia cestovali zo Štúrova do Bratislavy loďou. Viem si však predstaviť, že by Bratislava viac využívala Dunaj a že by tu fungovali dopravcovia na zvýšenie atraktivity cestovného ruchu a viem si predstaviť aj ďalšie linky medzi Viedňou a Bratislavou.

Český prezident Zeman občas vytiahne projekt kanálu Dunaj – Odra – Labe, je toto realizovateľné?
 
Žil som pred rokmi v Čechách a už vtedy sa o tom veľa rozprávalo. Je to pomerne starý projekt a zaradil by som ho do kategórie Hyperloop, teda ako inšpiráciu do budúcnosti, ale nie je to otázka na najbližšie obdobie.

Vy ste sa už stretli s predstaviteľmi Hyperloopu. Vidíte jeho vznik na Slovensku ako reálny?
 
Bol by som veľmi rád, ak by takýto projekt vznikol, samozrejme, v prípade, že ho niekto zafinancuje, pretože my na to prostriedky nemáme. Mojou prioritou je dokončenie diaľnice a oprava železníc tak, aby sme mohli cestovať aspoň 160 kilometrovou rýchlosťou. Toto sú veci z každodenného života.

Minulá vláda mala problém s kauzou Váhostav, plánujete urobiť niečo na ochranu dodávateľov a subdodávateľov, aby sa neopakovalo niečo podobné?
 
Už to robíme v prípade bratislavského obchvatu. Chceme dať do zmlúv mechanizmy, ktoré odstránia hrozbu, že živnostníci, dodávatelia a subdodávatelia nedostanú svoje peniaze za odvedenú robotu.

Andrej Danko a Robert Fico mali teraz zdravotné problémy, vy ste na tom po zdravotnej stránke ako?
​​
Neviem o žiadnych zdravotných problémoch a dúfam, že ma v najbližšom čase ani žiadne nečakajú.
 

Stávka s Novým Časom

Diaľnicu z východu na západ Slovenska sľúbil dokončiť v posledných rokoch každý minister dopravy. Rovnaký scenár sa opakuje aj v prípade Romana Brecelyho, ktorý tvrdí, že diaľnica D1 z Košíc do Bratislavy bude v roku 2020 hotová, až na jeden 13-kilometrový úsek Turany - Hubová.

Otvoriť galériu
Stávka s Novým Časom.
Zdroj: Michal Hanko

Nový Čas tak s novým šéfom dopravy uzavrel stávku. Ak sa mu podarí tento sľub splniť, bude jeho fotografia na titulke Nového Času s nápisom Hrdina. Ak nie, Brecely bude musieť cestovať autobusom z Bratislavy do Košíc ako obyčajný cestujúci. „To je nesmierne zaujímavá stávka, prijímam,“ reagoval minister.

Otvoriť galériu

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, Martin Čeliga, Katarína Nagyová

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


V okrese Liptovský Mikuláš potvrdili výskyt tuberkulózy. (ilustračná foto)
Chronický kašeľ ako nový štandard: Lekári trúbia na poplach! Čo sa to deje?
Škótsky premiér Humza Yousaf.
Škóti priznávajú porážku: Ambiciózny klimatický cieľ nesplnia, jednej veci sa ale nevzdajú
passing a truck
Poľskí poľnohospodári zúria! Blokujú hraničné priechody: Vláde posielajú jasný odkaz
Slovenskí hokejisti absolvovali ďalší prípravný duel pred MS v Česku.
Foto
Víťazná šnúra sa skončila: Slovenskí hokejisti vysoko podľahli Nemecku
Na archívnej snímke z 12. marca 2024 poľský premiér Donald Tusk.
Poľský premiér predpovedá: Najbližšie týždne môžu rozhodnúť vojnu na Ukrajine
Four kitchen gas stoves burning with natural gas
Slovenská a ukrajinská vláda sa stretli za jedným stolom: Počas rokovania padali jasné návrhy
Český premiér Petr Fiala.
Slováci vyzbierali pre Ukrajinu poriadny balík: Čo bude s peniazmi? Český premiér má riešenie
Medveď hnedý (ilustračné foto)
Ďalší útok! Medveď si urobil zálusk na 300-kilového býka: Dobytok vláčil po lúke
Legendárny český hokejový útočník Jaromír Jágr.
Foto
Fenomenálny Jaromír Jágr neprestáva udivovať: V českej baráži prepísal svetový rekord!
Airplane cabin during flight. Shallow DOF, selective focus.
HOROR na palube lietadla! Tehotná žena netušila, že jej manžel zomiera: Smutný záver
Klimatická zmena je veľký problém ľudstva (ilustračná fotografia).
Nádrže s vodou v Barcelone sú poloprázdne: Krajina bije na poplach, chcú zabrániť najhoršiemu
Tragický prípad Émila († 2) vyvoláva mnoho otázok.
Smrť malého Émila († 2) šokovala krajinu: Vynárajú sa ďalšie otázky! Mrazivé, ako mohlo dôjsť k tragédii