Počká to zrejme až na nového ministra. A tu to môže naraziť na problém. Rezort dopravy dostane strana Sieť. Predseda Radoslav Procházka a aj horúci kandidát na Počiatkovho nástupcu Robert Auxt len pred pár mesiacmi obchvat označovali za najdlhší tunel na Slovensku, na ktorom sa môže niekto poriadne nabaliť. Nový Čas sa pýtal Siete, aká je budúcnosť D4 a R7.
Kritikou dlhoočakávaného bratislavského obchvatu poslanci Siete pred niekoľkými mesiacmi naozaj nešetrili. Líder strany Radoslav Procházka, ako aj horúci kandidát na post ministra dopravy Robert Auxt sa vyjadrovali, že „môžu vzniknúť finančné škody rádovo v stovkách miliónov eur, ak vláda neprehodnotí svoj postoj k pripravovanému 30-ročnému „tunelu“ vo forme PPP,“ uviedli na začiatku minulého roka pre médiá. Žiadali vládu, aby štúdiu prepracovali, neskôr ju vyzvali, aby zmluvu podpísala až po voľbách. Nový Čas sa okrem Procházku a Auxta, ktorí nedvíhali telefón, obrátil aj na hovorkyňu strany. Pýtali sme sa, či budú trvať na svojom názore - spraviť nezávislý audit projektu, a čo im konkrétne na projekte obchvatu prekážalo.
„Akékoľvek vyjadrenia k rezortom sú v tejto chvíli predčasné,“ neodpovedala na konkrétne otázky hovorkyňa Karolína Ducká. Voliči sa však mohli presvedčiť, že Sieť v niektorých prípadoch na svojich názoroch netrvá, najmä ako to bolo v prípade, či pôjdu do vlády so Smerom. Rázne nie sa po voľbách zmenilo na áno. Kontaktovali sme aj dosluhujúce vedenie ministerstva dopravy, ktoré k obchvatu opakuje dokola tú istú odpoveď. „Zmluvu bude podpisovať minister, ktorý bude niesť zodpovednosť za chod rezortu dopravy v čase, keď všetky rokovania budú uzatvorené,“ uviedol hovorca rezortu Martin Kóňa. Či hrozia sankcie, ak sa zmluva podpíše neskôr, sme sa nedozvedeli.
Stratili by aj zvyšky popularity
Politický analytik Ján Baránek
- Pochovaním obchvatu sa pochová Sieť definitívne. Ten obchvat je akútne potrebný. Keď si chce posledné zvyšky popularity zahrabať takýmto spôsobom, bolo by to veľmi zlé. Pokiaľ by ho začali robiť nejako operatívne a rýchlo, tak to môže byť jeden z plusov strany. Ak má rozum, nebude robiť prieťahy a iné analýzy. Možno má lepšie riešenie, rozhodnutie je už na ministrovi.“
Čo vyčítali projektu
- predraženosť
- analýza počítala s nerealistickými predpokladmi
- sumu za výkup pozemkov nezarátali koncesionárovi do nákladov
- hrozba vzniku finančných škôd v stovkách miliónoch eur
- štúdia uskutočniteľnosti ignorovala financovanie cez Junckerov fond