Jediný zamestnanec dokázal vyrobiť za rok zisk neuveriteľné dva milióny eur. Firma Cardioservice pôsobí ako sprostredkovateľská spoločnosť, keď zdravotnícky materiál kupuje od výrobcov a oveľa drahšie ho predáva nemocniciam. Milióny zarobila najmä na infarktoch.
Za nenápadnými dverami v administratívnej budove v Bratislave sa skrýva poklad. Doslova. V roku 2014 podľa databázy Finstat jednoosobová firma Cardioservice vyrobila pri tržbách štyri milióny eur neuveriteľný zisk až dva milióny. Firma dvoch spoločníkov Jána Urbana a Zoltána Fejesa pritom vznikla iba rok pred tým so skromným základným imaním päťtisíc eur.
Poslanec za Sieť Miroslav Beblavý si myslí, že firma slúži na vyťahovanie peňazí zo zdravotníctva a dodáva predražený zdravotnícky materiál do nemocníc. Podľa poslanca nakúpili tovar za 1 327 800 eur a obratom predali za 4 483 014 eur. „Okrem obchodu s drogami takú vysokú maržu poznáme len v slovenskom zdravotníctve,“ opisuje Beblavý. Ako príklad uviedol cievny stent na rozširovanie tepien ORSIRO, ktorý dodáva nemecký výrobca Biotronik a používa sa pri infarktoch.
Cardioservice predáva stent za 1 980 eur. V Indii pritom podľa Beblavého platia za to isté iba 170 eur. „Na Slovensku sme ochotní platiť za to isté desaťkrát viac,“ tvrdí. Všetko sa to však deje podľa neho pod dozorom VšZP, ktorá stenty prepláca v plnej sume a jej výšku určuje ministerstvo pod vedením Viliama Čisláka. V súčasnosti je strop 2 197 eur. Zmluvy podpisoval za VšPZ Marcel Forai, ktorý musel odísť pre svoju tetu Anku.
Nič vraj neporušili
Štátna zdravotná poisťovňa i ministerstvo zdravotníctva oponujú, že ceny zdravotníckeho materiálu sa určujú ako priemer troch najnižších cien v EÚ. „Zatiaľ nemáme vedomosť, že by India bola členom Únie,“ napísala Zuzana Čižmáriková z ministerstva zdravotníctva a dodala, že systém určovania cien v zdravotníctve nastavil ešte minister Ivan Uhliarik (KDH).
Otázkou však zostáva, prečo stenty zachraňujúce život napríklad do Stredoslovenského ústavu srdcovocievnych chorôb (SÚSCH) dodáva schránková firma bez telefónneho čísla či vlastnej webovej stránky. Spoločnosť Biotronik totiž svoje výrobky predáva bez sprostredkovateľa do väčšiny nemocníc. Medzi rokmi 2012 a 2014 dokonca aj do SÚSCH.
Nový Čas sa chcel opýtať spoločnosti Biotronik, prečo zrazu museli ísť cez sprostredkovateľa. Telefón však nedvíhali. Nikto nebol ani v sídle miliónovej firmy Cardioservice. Vlastník Ján Urban však pre denník SME označil Beblavého tvrdenia za predvolebnú kampaň. Náš zdroj z farmaceutickej firmy tvrdí, že takto funguje takmer celé zdravotníctvo. „Výrobcovia idú v niektorých nemocniciach cez sprostredkovateľov, inak by zrejme nič nepredali,“ uviedol zdroj.
Takto funguje biznis s infarktami