Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
22.10.2015 13:07 | Správy | Domáce správy

Až 62 Slovákov žaluje Volskwagen: Právnik Michal ich vedie do boja!

Žaloba za emisie aj zo Slovenska! Oklamaní slovenskí vodiči sa rozhodli vysúdiť od nemeckej automobilky Volkswagen tučné odškodné za emisný podvod.

Zatiaľ 62 Slovákov sa rozhodlo podať žalobu pre emisný škandál, ktorý pred viac ako mesiacom vypukol v USA. Hoci nemecká automobilka deklarovala, že milióny áut dá do poriadku, naši vodiči týmto sľubom neveria. Cítia sa podvedení a prostredníctvom tímu renomovaných právnikov, ktorých vedie Michal Ďurina, chcú vysúdiť tučné odškodné. V tomto smere ani zďaleka nie sú jediní. Prvé žaloby už riešia nemecké súdy. Aké sú šance našich vodičov uspieť v súdnom procese?

 

Ak vlastníte volkswagen, škodu alebo audi, máte nárok na odškodné! Tvrdí to skupina právnikov z portálu vysudime.sk. Na svojej stránke vyzývajú všetkých vodičov, ktorí si myslia, že boli pri kúpe svojho vozidla oklamaní, aby podali žalobu. Stačí vyplniť jednoduchý formulár. Podľa ich názoru šanca na to, aby podvedení zákazníci dostali odškodné, je pomerne veľká.

Otvoriť galériu
Vodiči si totiž nekupovali len bežné auto, ale investovali aj do značky, kvality a imidžu. Tieto ich očakávania sa podľa právnikov nenaplnili. „Vďaka prísnym pravidlám Európskej únie by sa takéto vozidlá ani nesmeli predávať na našom trhu, napriek tomu sa predávali. Zákazníci tejto automobilky teda boli uvedení do omylu ohľadne kvality a dodržania prísnych technických, resp. emisných noriem,“ tvrdí jeden z právnikov Michal Ďurina, ktorý zastupuje oklamaných vodičov.

Najali si experta

Tím právnikov pripravuje žalobu v spolupráci s odborníkom Róbertom Jurčom (35), ktorý pracuje ako technický konzultant a vývojár v zahraničnej automobilke. Hovorí, že Nemci použili trik, ktorý by z ich strany zrejme nikto nečakal. Dotknuté vozidlá nespĺňajú emisnú normu EU6. Podvod podľa neho spočíva v tom, že ak je dané vozidlo testované, rozpozná, že nejde o normálnu prevádzku vozidla, ale iba o test. „Následne zmení parametre riadenia motora tak, aby dosiahol v teste predpísané hodnoty. Takéto vozidlo je technicky bezpečné, schopné plnohodnotne slúžiť majiteľovi, avšak nie je šetrné k prírode a k okoliu z hľadiska emisných splodín,“ dodáva expert, ktorý pracuje v Nemecku.

Ako reaguje automobilka?

Volkswagen už ohlásil, že do svojich servisov zavolá v priebehu budúceho roka približne 8,5 milióna áut. Ani výmena či zmena softvéru však našim vodičom nestačí. Právnici tvrdia, že automobilka by mala zájsť ešte ďalej. „Týmto postupom sa odľahčia predajcovia áut, ktorí nebudú musieť priamo vybavovať reklamácie od zákazníkov. Ale je otázne, či takýto postup bude dostačujúci a či si zákazníci tejto značky nezaslúžia viac,“ zdôrazňuje právnik Ďurina. Naši právnici sa pri podaní inšpirovali aj prebiehajúcimi žalobami. Ako prvá sa rozhodla v Európe súdiť istá žena z Kolína nad Rýnom, ktorá si v roku 2010 kúpila VW Sharan 2.0 TDI za 42 000 eur. Zdĺhavé súdne ťahanice však čakajú Volkswagen nielen v Európe, ale aj v USA, kde celá emisná kauza v polovici septembra vypukla.

Odškodnenie nemôže žiadať každý

Jedným z právnikov, ktorí zastupujú poškodených slovenských vodičov, aj aj Michal Ďurina. Je presvedčený, že počet poškodených, ktorí sa pridajú k žalobe, bude narastať. Stačí vyplniť formulár na ich stránke a majitelia vozidiel dostanú okamžitú odpoveď. Ich tím tvoria aj technickí experti, ktorí im poradia, či nárok na odškodné majú alebo nie. Právnik upozorňuje, že finančné odškodnenie sa nemusí ujsť každému:

„Veľa závisí od toho, kedy bolo vozidlo zakúpené, či bolo kupované podľa Občianskeho zákonníka, alebo Obchodného zákonníka, a veľa bude závisieť aj od toho, či kupujúci (vlastník vozidla) túto vadu uplatnil u predajcu vozidla, prípadne, kedy tak urobil odvtedy, čo sa o vade dozvedel. Vplyv na uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady má aj to, či kupujúci bol spotrebiteľom, alebo či vlastník vozidla kupoval ojazdené vozidlo."

Ako sa kauza vyvíjala:

2013

Američania po prvý raz odkryli machinácie pri dieselových motoroch. Paradoxne testovanie si objednala firma, ktorá chcela dokázať, že motory spĺňajú najprísnejšie kritériá.

18. 9. 2015

Americká agentúra pre ochranu životného prostredia obvinila VW, že automobilka používala softvér, ktorý pri testovaní emisií skrýva vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka.

21. 9. 2015

Šéf VW priznal manipulácie so softvérmi.

23. 9. 2015

Šéf VW odstupuje pre emisný škandál z funkcie.

29. 9. 2015

VW zvoláva do servisov autá, malo by ísť o takmer 8,5 milióna automobilov značky VW, Audi a Škoda.

2. 10. 2015

Rezort dopravy priznáva, že emisný škandál zasiahol aj Slovensko, ide minimálne o 46-tisíc áut.

Aktéri emisnej aféry

Daniel Carder

Otvoriť galériu
Daniel Carder.
Zdroj: reuters, istock, ik
Je jedným z členov malého výskumného tímu na West Virginia University, ktorému sa toto prevratné odhalenie podvodov podarilo v podstate náhodou. Machinácie v automobilke Volkswagen odkryli výsledky analýzy, ktorú spolu so štyrmi kolegami vykonával už v rokoch 2012 a 2013. Paradoxom je, že testovanie áut si v daných rokoch objednala firma, ktorá chcela dokázať, že dieselové motory spĺňajú najprísnejšie ekologické normy.

Michael Horn

Otvoriť galériu
Michael Horn.
Zdroj: reuters, istock, ik
Šéf americkej pobočky. Priznal, že o probléme s emisiami vedel už na jar 2014. Vraj ho ubezpečili, že inžinieri automobilky budú spolupracovať s americkým úradom na ochranu životného prostredia a problémy odstránia.

Martin Winterkorn

Otvoriť galériu
Martin Winterkorn.
Zdroj: reuters, istock, ik
Generálny riaditeľ odstúpil po prevalení škandálu s emisiami. Motory áut Volkswagen vypúšťali viac emisií, ako bola zákonom stanovená norma. Tvrdil, že o podvode s emisiami nič nevedel.

Matthias Müller

Otvoriť galériu
Matthias Müller.
Zdroj: reuters, istock, ik
Nový šéf Volkswagenu. Müller oznámil, že sa z chýb treba poučiť. Jedným z opatrení bude nová štruktúra koncernu.

Zákazníčka z Kolína nad Rýnom

Podala historicky prvú žalobu. Viní automobilku, že podvodmi pri emisných testoch zavádzala zákazníkov. Majiteľka Volkswagenu tvrdí, že práve nízky objem emisií bol rozhodujúcim faktorom, keď si pred piatimi rokmi kupovala model VW Sharan za 42-tisíc eur. Teraz chce zrušiť kúpnu zmluvu.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Bámján je zapísané na zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO (ilustračné foto).
V známej turistickej lokalite zahynuli traja zahraniční turisti
(ilustračné foto)
Chlapec († 5) sa na dovolenke vykradol z izby, keď rodičia spali: Desivý koniec! Ako sa to mohlo stať?
Hudobná legenda Paul McCartney
Paul McCartney má dôvod na oslavu: To, čím sa pýši, nemá žiaden hudobník v Británii
Britský kráľ Karol III.
Karol III. oznámil prvú zahraničnú cestu po liečbe rakoviny: Jeho návšteva bude symbolická
Foto
Cenné podpisy pre Slovan! Kucka a Weiss ml. pokračujú v belasom drese
(ilustračné foto)
Rakovinu pľúc môže odhaliť tento jednoduchý TEST! Potrebujete na to len svoje prsty
Bazilika sv. Petra je srdcom Vatikánu (ilustračné foto).
Vatikán novým dokumentom vzbudil vášne: Normy, ktoré tu doteraz neboli
(ilustračné foto).
Iránska polícia zadržala vyše 250 ľudí: Ohavné, z čoho ich vinia
Ilustračné foto
Kontrola si posvietila na hygienu zdravotníkov v Bratislave: Čo odhalili výsledky?
Ilustračné foto
Odborníci prišli na nečakané zistenie o dedičnosti: V TOMTO ste sa celý život mýlili!
(ilustračné foto)
Prieskum odhalil skutočnú pravdu: Toto si Poliaci myslia o ukrajinských mužoch!
Ministerka zdravotníctva SR Zuzana Dolinková (Hlas-SD).
Diskriminácia všeobecných lekárov? Ministerstvo zdravotníctva reaguje na tvrdenia asociácie