Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
23.09.2015 12:00 | Správy | Domáce správy

Škandál Volkswagenu sa týka aj Slovenska: Majú sa zamestnanci automobilky báť o miesta?

Kauza naberá na obrátkach. Automobilka Volkswagen priznala, že softvér falšujúci výsledky emisných testov sa netýka len USA, ale až 11 miliónov áut po celom svete. 

Problémové dieselové motory do automobilov inštalovala aj Škodovka v Českej republike. Je preto pravdepodobné, že takéto autá jazdia aj na Slovensku. Čo čaká ich majiteľov? Majú sa zamestnanci automobilky Volkswagen báť o miesta? Volkswagen padá na dno. Spoločnosť dostala nielen pokutu 18 miliárd dolárov v USA za použite softvéru, ktorým obchádzala emisné kvóty. Priznala dokonca, že problém má až 11 miliónov áut po celom svete.

Otvoriť galériu
Volkswagen Slovensko o kauze mlčí.
Zdroj: gettyimages, anc

„Ďalšie interné preverovania ukázali, že spomínaný softvér sa používa aj v iných vozidlách koncernu Volkswagen s naftovým motorom. Vo väčšine nemá softvér nijaké účinky,“ tvrdí vedúci korporátnej a biznis komunikácie Volkswagenu Andreas Lampersbach. Akcie spoločnosti prudko prepadajú a stále klesajú, aj hodnota celej spoločnosti klesla o 15 miliárd dolárov. Vozidlá lídra medzi automobilkami chcú preveriť Taliansko, Británia, Švajčiarsko, Francúzsko a Južná Kórea. Informácie o podvodných softvéroch si vyžiadala aj Európska komisia.

Do servisov aj Slováci

 

Zvolávanie do autoservisov sa však zrejme nevyhne ani Českej republike a Slovensku. Problémové naftové štvorvalce totiž poháňali aj modely značky Škoda, teda jedny z najpredávanejších áut na Slovensku, ako napríklad Fabia, Octavia či Superb. „Tiež Škoda Auto používala motory radu EA 189 koncernu Volkswagen a vo vozidlách Škoda boli tieto motory inštalované. Dôležité je, že všetky aktuálne modely značky Škoda, predávané v Európskej únii, sú bez výnimky vybavené motormi, ktoré spĺňajú požiadavky normy Euro 6 i nároky na životné prostredie. Odchýlky boli namerané pri motoroch staršej generácie EA 189. Tie sa už v tejto chvíli vo vozidlách Škoda nepoužívajú,“ povedal hovorca českej automobilky Jozef Baláž. Toto tvrdenie však v žiadnom prípade neznamená, že autá s podvodným softvérom dnes na Slovensku nie sú. Emisná norma Euro 6, ktorú musí spĺňať každé nové auto predávané v Európe, totiž vstúpila do platnosti až 1. septembra 2015. V ohrození sú teda staršie modely s naftovými štvorvalcami nielen nemeckého koncernu Volkswagen, ale i jeho dcérskych automobiliek. Je totiž možné, že tieto motory, okrem Škody, ktorá už problém s chybnými agregátmi oficiálne priznala, využívali aj značka Audi či Seat.

O konkrétnych motoroch mlčia

Bohužiaľ, nemecký výrobca doteraz nebol schopný povedať, konkrétne o aký motor a s akým výkonom ide. Objavili sa informácie o štvorvalcoch 2,0 TDI, ale i o motoroch 1,6 TDI. Presný zoznam áut, ktoré emisiami klamali zákazníkov, by sme sa mali dozvedieť v priebehu hodín. Volkswagen sa za podvody kajá. Sľubuje, že majiteľov týchto áut bude kontaktovať a poruchu, ktorá vodičov zavádzala a ohrozovala životné prostredie, bezplatne odstráni. „Volkswagen intenzívne pracuje na tom, aby tieto odchýlky odstránil technickými opatreniami,“ dodal Andreas Lampersbach. Podľa neoficiálnych informácií by sa mala porucha dať odstrániť softvérovo, čo by si nemalo vyžiadať časovo dlhšie trvajúci servisný zásah.

Znížia výrobu?

Prezident berlínskeho ekonomického inštitútu Marcel Fratzscher varoval, že kvôli škandálu hrozí vo Volkswagene aj jeho dodávateľom zánik pracovních miest. Analytik ČSOB Jan Čermák pre aktuality.sk zase povedal, že kauza naznačuje v horizonte niekoľkých rokov zlom v automobilovom priemysle. „Po týchto zmenách zostane mnoho porazených a len málo víťazov. V epicentre celého diania bude nepochybne aj slovenská, aj česká ekonomika,“ priblížil Čermák. S otázkami na zníženie výroby, prepúšťanie zamestnancov či ekonomický dopad sme sa obrátili aj priamo na Volkswagen Slovensko, tí nám však neodpovedali.

Ako klame upravený softvér o emisiách

Milan Adámek, redaktor motoristického magazínu AUTO BILD

Otvoriť galériu

- Každý moderný motor je riadený riadiacou jednotkou, ktorá stanovuje množstvo paliva a vzduchu, ktorý sa dostáva do spaľovacieho priestoru podľa údajov zo snímačov. Motor pritom musí pracovať v rozličných režimoch, v závislosti od požiadaviek vodiča, od vonkajšieho prostredia a záťaže. Ideálne by bolo, keby všetko palivo zhorelo bezo zvyš­ku a odovzdalo celú svoju energiu, čo je však nereálne. Riadiaca jednotka pracuje so softvérom, ktorý sa v každom okamihu snaží dosahovať najideálnejšie horenie, a teda aj najnižšiu spotrebu (emisie) pri daných požiadavkách na výkon. Úpravou soft­véru docielil Volkswagen, že pri meraní emisných plynov pracoval motor v režime, pri ktorom boli emisie nižšie než v reálnej prevádzke. Upravený softvér dokázal znížiť emisie oxidov dusíka až 40-násobne, čím bez problémov splnil aj prísne emisné normy. Pri jazde, keď tieto autá potrebovali využiť svoj deklarovaný výkon, pracoval motor v režime, keď jeho emisie výrazne prekračovali ekologické normy. Znamená to, že autá koncernu Volkswagen mali v reálnej premávke menej obmedzovaný výkon, pretože na emisie riadiaca jednotka nebrala až taký ohľad.

Viac o automobilke

  • Koncern Volkswagen je 3. najväčší svetový a najväčší európsky výrobca automobilov na svete.
  • Závody má v 15 krajinách Európy a v 7 krajinách Ameriky, Ázie a Afriky. Pôsobí celkovo v 153 krajinách sveta.
  • V minolum roku dosiahol koncern rekordné tržby 202,5 miliardy eur.
  • Volkswagen Slovensko mal vlani obrat 6,17 miliardy eur a zamestnáva takmer 10-tisíc zamestnancov, ktorí vyrábajú Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie pre Porsche Cayenne.

7 Otázok o kauze

1. Ako mal podvádzať VW?

Podľa informácií amerického úradu pre životné prostredie Epa použil VW špeciálny softvér. Verzie s naftovým motorom 2.0 TDI mal vybaviť softvérom schopným spoznať metodiky emisného testu. Ten zapol špeciálne zariadenie určené na ovplyvnenie obsahu výfukových plynov. Vďaka tomu boli spomínané dieselové automobily schopné prejsť meraním a splniť jeho normované limity. Pri jazde v premávke však sú emisie vozidiel vyššie. Napríklad objem oxidov dusíka má v realite prekračovať povolené hodnoty až 40-násobne.

2. Ktorých modelov sa to týka?

Ide o 482 000 amerických modelov radu Beetle, Golf, Jetta a Passat vyrobené v rokoch 2009 až 2015 a tiež koncernové Audi A3 s dieselovými motormi. Volkswagen však kontrétne motory a značky áut mimo USA nepotvrdil.

3. Sú rozdiely medzi testami v Amerike a v Európe?

Áno. Americký test výfukových plynov štátnych úradov stanovuje napríklad pri oxidoch dusnatých prísnu hranicu 70 miligramov za míľu (1,6 km). V Európe je povolených 80 miligramov na kilometer.

4. Aké pokuty hrozia koncernu?

Maximálna pokuta je 18 miliárd dolárov (okolo 16 miliárd eur). V porovnateľných prípadoch boli doteraz požadované podstatne nižšie sumy. Napríklad matka Opela - spoločnosť General Motors musela zaplatiť pre chybné zapaľovanie okolo 900 miliónov dolárov.

5. Ktoré boli najväčšie škandály v automobilovom priemysle?

V roku 1997 sa prevrátil Mercedes Benz triedy A pri vyhýbacích testoch vo Švédsku, automobilka musela zvolať pre opravu stabilizačného systému ESP 130-tisíc áut do servisu. V roku 2013 si nebezpečné airbagy japonského výrobcu Takata vyžiadali život 6 ľudí a po bezdôvodnom vystrelení zranili viac než sto ľudí. Automobilka zvolala pre výrobnú chybu do svojich dielní takmer 34 miliónov vozidiel.

6. Vedel šéf VW Martin Winterkorn o manipulácii s emisiami?

Doteraz o tom nie sú žiadne dôkazy. Na mimoriadnom zasadnutí dozornej rady budú prerokované ďalšie kroky. Objavujú sa aj špekulácie o jeho odstúpení, hovorca Volkswagenu však tvrdí, že je to nezmysel.

7. Prečo vyšiel škandál najavo práve teraz?

Existuje veľa špekulácií. VW krátko pred vypuknutím škandálu predbehol v predaji Toyotu, čo mu vytvorilo veľa neprajníkov. Tiež sa nevylučuje pomsta Martinovi Winterkornovi, pretože mu predĺžili zmluvu na pozícii šéfa koncernu až do roku 2018.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Ruský prezident Vladimir Putin.
NATO bije na poplach: Rusi dávajú úder za úderom, problémy hlási aj Česko
Nórsky kráľ Harald V.
Nórsky kráľ prvýkrát po operácii na verejnosti: Ako sa má? Zaklincoval to pár slovami
Bývalý americký prezident Donald Trump.
Uzná Trump výsledky volieb? Povedal to na plné ústa: Len v TOMTO prípade
Sexi blondínka Adriana Sklenaříková.
Foto
Sexica Sklenaříková otvorila Pandorinu skrinku: Emotívna spoveď! Hrozné, čím si v živote prešla
Severokórejský líder Kim Čong-un a ruský prezident Vladimir Putin.
USA ukazujú prstom: Drsné obvinenia! Pozrite sa, čo majú KĽDR a Rusko potajomky robiť
OTRASNÝ nález počas bieleho dňa: Polícia dobre váži slová! Kto jej to urobil?
 Učiteľka Kateřina sa úplne nahá váľala v blate a za zvukov elektronickej hudby okolo seba rozhadzovala hlinu.
Foto
Bizarné VIDEO! Nahá učiteľka v Česku sa váľala v hline a rozhadzovala ju: Všetko videli malé deti
Foto
Myslela si, že len potrebuje okuliare, pravda ju odrovnala: TENTO detail vás môže stáť život!
Americký prezident Joe Biden.
Biden o univerzitných protestoch: USA nie sú autoritárske, ale poriadok musí byť
Vojna na Ukrajine stále trvá (ilustračná fotografia).
Krviprelievanie pokračuje: Rusi útočili v Charkovskej oblasti, doplatili na to najmenší
3D ilustrácia zobrazujúca biele a červené krvinky v cieve (ilustračná fotografia).
Nový prelomový liek na rakovinu? Lekári sú nadšení: Ich objav by mohol zatočiť s nádormi
Na snímke premiér Poľska Mateusz Morawiecki.
Poľský expremiér sa obul do Bruselu: Poriadny náklad! Na EÚ nenechal nitku suchú