Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
19.05.2015 12:00 | Správy | Domáce správy
Video

Výsledky prieskumu v našich supermarketoch: Drsná pravda o slovenských výrobkoch!

Kde zmizli naše domáce produkty? Potravinárska komora Slovenska priniesla šokujúce výsledky, ktoré mapujú tovar v slovenských obchodoch za posledné štyri roky. 

Podľa štúdie je na pultoch prevádzok čoraz menej domácich výrobkov. Podľa komory môžu za to hlavne prísne normy. Obchodné siete sa bránia a tvrdia, že predaj domácich tovarov podporujú a koniec koncov všetko je aj tak na samotnom zákazníkovi. Výrobcovia hovoria o opaku a bijú na poplach. Pokiaľ sa nebude predávať viac ich tovaru, o prácu môže prísť množstvo Slovákov! 

Podiel slovenských potravín na pultoch tvorí len 40 % všetkých tovarov. Prieskum Potravinárskej komory rozpútal vojnu medzi obchodmi a dodávateľmi produktov. „Obchodné reťazce napriek zvýšenému záujmu spotrebiteľov o slovenské potraviny im neposkytujú adekvátny priestor. To, čo nie je vystavené na pulte, spotrebiteľ kúpiť nemôže,“ vysvetlil Daniel Poturnay z komory. „Máme jedny z najdrahších energií, rovnako vysoké daňové a odvodové zaťaženie, jednu z najvyšších DPH v rámci EÚ. Všetky zvýšené náklady sa odzrkadľujú v cene potravín. Pokiaľ ide o kvalitu, výrobcovia potravín produkujú potraviny vo vysokej kvalite,“ povedal Poturnay. 

Hrozí prepúšťanie 

 

Klesajúca tendencia počtu našich vlastných výrobkov nemá vplyv iba na veľké domáce spoločnosti a ich zisk. Toho najhoršieho sa obáva Stanislav Voskár, predseda Slovenského mliekarenského zväzu. „S výsledkami prieskumu súhlasím. Dokonca nám vychádzajú hrozivejšie čísla. Je to otázka umiestňovania slovenských výrobkov na pultoch a spotrebiteľských cien, ktoré vytvárajú reťazce,“ povedal Voskár. „Najprv to pocítia dodávatelia. Bude sa znižovať počet dojníc, chovov a celkovej produkcie mlieka. Môže to nakoniec vyústiť aj do prepúšťania zamestnancov,“ uzavrel Voskár, ktorého doplnil Pavol Uhrin zo spoločnosti Novofruct. „V tomto roku sme stratili na pultoch desať pozícií a získali päť nových v jednom reťazci. Nedá sa hovoriť o nezáujme o náš tovar, problémom sú obchodné podmienky a ceny. Ponuky zo zahraničia sú často z rôznych dôvodov pre odberateľov výhodnejšie a aby reťazce ustáli konkurenciu medzi sebou, robia priestor na pultoch pre lacnejší tovar,“ povedal Uhrin. 

Obchody nesúhlasia 

Výsledky prieskumu naštvali obchody, ktoré ho považujú za nedostatočný. „Tento prieskum je zavádzajúci a skresľujúci, keďže zahŕňa rôzne typy obchodných prevádzok bez ohľadu na ich veľ­kosť. Pre ekonomiku a zamestnanosť na Slovensku nie je podstatné hľadisko podielu slovenských potravín na celkovom sortimente v predajni, ale fakt, že absolútne množstvo predaných slovenských potravín v našich predajniach rastie,“ tvrdí Milan Kisztner zo Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Najväčší pokles domácich potravín za posledných päť rokov 

Otvoriť galériu

Odborníci: Rozhodujúcim kritériom je cena

Podľa analytika Marka Gábriša z ČSOB potraviny v tomto roku medziročne zlacneli. „Za prvé štyri mesiace v priemere o -1,4 %. Pre našinca je stále dôležitá najmä cena, a preto je možné, že rozhoduje ako kritérium aj pri výbere predajcov. Čoraz viac sa však u časti zákazníkov začína zvyšovať záujem aj o kvalitnejšie druhy potravín. Kvalita je však ťažko merateľná a je skôr na subjektívnom hodnotení domácností. Problémom je aj to, že trh v EÚ je ovplyvnený aj masívnymi dotáciami v rôznych členských krajinách EÚ,“ vysvetlil. Jeho slová potvrdil aj analytik obchodu Ľubomír Drahovský. „V prvom rade si treba uvedomiť základnú vec - ľudia chcú nakupovať lacno. Pokiaľ však slovenské výrobky, akokoľvek kvalitné by boli, nebudú schopné cenovo konkurovať tým dovezeným, nemôžeme očakávať, že ich predaj stúpne. Len čo budú cenovo a kvalitatívne zaujímavejšie, obchodníci ich kľudne budú mať na pultoch aj 80 percent,“ povedal odborník.

Otvoriť galériu

Reťazce sa bránia: Slováci domáce tovary kupujú

1. Myslíte si, že je podiel slovenských výrobkov u vás dostatočný?

2. Majú zákazníci o slovenské výrobky záujem?

3. O ktoré výrobky je u vás najväčší záujem?

Lidl

1. Nepoznáme metodiku, na ktorej základe bol spomenutý prieskum realizovaný, a preto sa k nemu nedokážeme bližšie vyjadrovať.

2. Geografické hľadisko nezohráva pri výbere našich dodávateľov žiadnu úlohu. Vyberáme ich podľa troch kritérií: kvalita, cena a schopnosť dodávať nami požadované množstvá.

3. Neodpovedali

COOP Jednota 

1. Snažíme sa o zvyšovanie podielu slovenských potravín, ktoré sú v súčasnosti na úrovni 68 - 74 %, v závislosti od regiónu. 

2. Zákazník má záujem o slovenské výrobky. Viac ho zaujíma pôvod aj zloženie. Vzhľadom na obmedzenú kúpnu silu je však podstatným faktorom aj cena, o čom svedčí aj jeho záujem o nákup tovaru v diskontných reťazcoch. 

3. Ide o chlieb, pečivo, mlieko a mliečne výrobky, mäso a mäsové výrobky, ovocie a zeleninu, cukor, nealko nápoje, cukrovinky, toaletný papier. 

Tesco

1. Slovenskí dodávatelia sú pre Tesco najvýznamnejší obchodní partneri, takmer polovicu tržieb Tesca za potraviny tvorí práve produkcia slovenských výrobcov. V kategóriách, v ktorých sú slovenskí potravinári a pestovatelia silní, má ich produkcia veľmi vysoké zastúpenie na tržbách - teda tovar sa teší záujmu zákazníkov. V ponuke Tesca sú slovenskí dodávatelia silní napríklad v kategóriách hydina, víno, mliečne výrobky, zemiaky. 

2. Podiel slovenskej produkcie na celkovom obrate z predaja potravín prináša presnejšie informácie o správaní zákazníkov a údaje majú vyššiu výpovednú hodnotu. Hovoria totiž o reálnom ekonomickom správaní zákazníkov - napríklad, koľko peňazí utratia za kúpu slovenských výrobkov. 

3. V ponuke Tesca sú slovenskí dodávatelia silní napríklad v kategóriách hydina, víno, mliečne výrobky, zemiaky. 

Metro

1. Máme v ponuke 35-tisíc tovarových položiek, čo je výrazne viac ako pri reťazcoch s menšou predajnou plochou. Vzhľadom na šírku sortimentu tak pri prepočte na percentá môže vyjsť nižší podiel domácich výrobkov, hoci fyzicky ich môže byť v ponuke viac ako v iných predajniach. 

2. Tým, ktorí vyhľadávajú výrobky slovenského pôvodu, sa snažíme vychádzať v ústrety, či už formou značenia, alebo vystavenia tovaru, aby si každý našiel to svoje. 

3. Z hľadiska jednotlivých produktových skupín výrazne dominujú predaje domácich výrobkov napríklad v kategórii zemiakov, hydiny, vín, piva či cukrovarníckych výrobkov - kde sa tovar slovenského pôvodu podieľa na celkových tržbách 60 až 80 %.

Kaufland 

1. Metodiku PKS, resp. GfK nepoznáme, podľa zákonnej metodiky je podiel slovenských výrobkov v Kauflande 53,8 %, čo je nárast oproti predchádzajúcemu obdobiu o 3,7 %. Sme širokosortimentný predajca potravín a ponúkame viac slovenských výrobkov ako siete, ktoré síce vykazujú ich vyšší percentuálny podiel, ale na užšom sortimente s menším počtom slovenských výrobkov. 

2. Neodpovedali. 

3. Neodpovedali.

Billa a CBA na otázky neodpovedali. 

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


(ilustračné foto)
Mierite na hokejové MS do Ostravy? Dobre čítajte! Organizátori majú dôležité informácie
Speváčka trpela v bolestiach dva týždne.
Foto
Desivé dni Veroniky Nízlovej: Slzy a neutíchajúca bolesť! Twiinske zistili nepríjemné ochorenie
Si Ťin-pching, Joe Biden.
Toto Amerika nemala robiť! Čína zúri: Hrozí ďalší konflikt? Ich slová hovoria za všetko
 Nitrianski colníci zadržali falzifikáty riflí za 1,69 milióna eur
Foto
Nitriansky colníci zhabali fejky za 1,69 MILIÓNA! Odhalil ich tento DETAIL
Sydney Sweeney
Foto
Filmová producentka totálne NALOŽILA známej herečke: Nevie hrať a nie je ani PEKNÁ!
Budova RTVS
Vláda rozhodla o zákone o Slovenskej televízii a rozhlase! Čo sa mení?
Na snímke poslankyňa NR SR Mária Kolíková (SaS).
Zákony o strategických investíciách a VO sú podľa SaS nebezpečné: Sme zásadne proti
(ilustračné foto)
Zlé správy z Ukrajiny! Rusi tvrdo udreli: Zasiahli obytné oblasti
Úrad na ochranu osobných údajov uložil hnutiu pokutu, OĽaNO sa odvolalo.
Úradu na ochranu osobných údajov nemá šéfa už 4 roky: nového predsedu navrhnú bez hodnotiacej komisie
Europarlament. (ilustr. foto)
Voľby do europarlamentu sa blížia: Ako požiadať o hlasovací preukaz?
Foto
Krásna fyzioterapeutka Trnavy spôsobila boom: V Turecku by ju vyvážili zlatom!
Statného medveďa najprv postrelil hubár, následne aj poľovníci, no vypátrať sa ho nepodarilo a zranená šelma unikla do lesov. (ilustračná snímka)
Aktualizované
Postupy pri výrube drevín sa majú zjednodušiť! Má to pomôcť problému s medveďmi