Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
26.03.2015 08:00 | Správy | Domáce správy

Profesionálny dopravný pilot Peter Švec o tragédii lietadla: Posádka stroj nemohla ovládať!

Profesionálny dopravný pilot Peter Švec o tragédii lietadla: Posádka stroj nemohla ovládať!
Airbus nad Alpami klesal rýchlosťou 20 metrov za sekundu, posádka ho zrejme nemala pod kontrolou, možno sa dokonca rozpadol už vo vzduchu.

Aj takéto možnosti dokázal z doteraz známych informácií vyčítať slovenský dopravný pilot Peter Švec. Čo si o tragédii myslí? Prečítajte si rozhovor!

Ako odhadujete priebeh nehody z informácií, ktoré sú zatiaľ k dispozícii?

Evidentné je len to, že posádka po dosiahnutí letovej hladiny prešla postupne do veľkej rýchlosti klesania. Prakticky za pár minút sklesali asi z výšky 11 a pol kilometra do výšky nárazu do terénu niekde okolo 1 500 metrov. To je priemerná rýchlosť klesania asi 20 metrov za sekundu, ktorá mohla byť pred nárazom oveľa vyššia. Je zrejmé, že posádka z nejakých príčin nemohla riadiť lietadlo.

 

Pred niekoľkými mesiacmi mal v Španielsku problémy Airbus 321, ktorého autopilot poslal do strmého klesania, keď dostal mylné údaje od zamrznutých snímačov uhla nábehu. Podobá sa táto havária na incident A321?

Prvotná príčina sa môže ukázať podobná, ale posádka dokáže odpojiť automatiku a reagovať. Každý pilot je na riešenie takého prípadu vycvičený a tu mali dostatočnú rezervu výšky. Veľmi by ma prekvapilo, ak by sa táto príčina potvrdila.

Airbus prudko klesal, posádka nevyslala signál mayday ani nezmenila kurz. Je možné, že došlo k dekompresii, lietadlo začalo strmo klesať a posádka po čase upadla do bezvedomia?

Pre prípad dekompresie každý pilot vykonáva pravidelne výcvik a preskúšanie na letovom simulátore, sám som ho absolvoval len pred pár týždňami. Postup je pre kapitána s desaťročnou praxou v podstate rutinne nacvičený. Posádka najprv chráni seba a do dvoch sekúnd dokáže mať nasadené masky.

Potom chráni lietadlo a cestujúcich. Zlyhanie posádky pri riešení nedeštrukčnej dekompresie by ma veľmi prekvapilo. Ak by nejaké kusy povedzme rozpadávajúceho sa motora zasiahli riadiace prvky lietadla, to by už mohlo posádke zabrániť v možnosti reagovať. Vyšetrovanie určite potvrdí alebo vyvráti takéto hypotézy.

Ako sa dá vysvetliť, že posádka napriek nezvyčajnému priebehu poslednej fázy letu nevyslala mayday ani iný signál?

To, že posádka nemala asi za 8 minút klesania čas na vyslanie núdzového signálu, dokazuje, že situácia na palube musela byť veľmi vážna. Už sa v histórii stalo, že posádka, ktorá mala istotu, že neprežije, ešte pred dopadom vysielala svoje pozorovania. Vyšetrovatelia už majú hlasový záznamník, prvotné informácie budú určite publikované aj vtedy, ak by dokázali získať len časť záznamu komunikácie v kabíne pilotov.

Airbusy sa oveľa viac spoliehajú na elektroniku ako boeingy. Mohla elektronika zradiť pilotov?

Vylúčené to nie je. Lietadlo malo vynovené niektoré zásadné prvky počítačových systémov automatizácie letu. Tieto sú viacnásobne zálohované, ale vyšetrovatelia budú určite veľmi podrobne a dôkladne skúmať tak všetky záznamy o postupoch pri inštalácii nových systémov, ako aj interakciu pilotov a automatizácie. Osobne si myslím, že filozofia dizajnu firmy Airbus zašla v automatizácii priďaleko, ale na druhej strane musím byť objektívny a uznať, že v praxi sú ich lietadlá tak ako boeingy veľmi bezpečné.

Na fotografiách nevidno veľké trosky, lietadlo sa doslova roztrieštilo na milióny kúskov. O čom táto okolnosť svedčí?

Mohlo by ísť o jeden zo znakov, že sa lietadlo rozpadlo už vo vzduchu ešte pred dopadom alebo že dopadlo extrémne vysokou rýchlosťou blízko kolmici k zemi. Príčinou pritom nemusí byť výbuch. Ak bolo lietadlo neriaditeľné a v klesaní postupne naberalo rýchlosť až na blízku rýchlosti zvuku, tak časti lietadla sa mohli odtŕhať už vo vzduchu a po dopade dezintegrácia pokračovala. Tento faktor vyšetrovatelia určite dokážu vyhodnotiť z deformačných charakteristík trosiek lietadla.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


(ilustračné foto).
Francúzska polícia zadržala tínedžera: Čoho sa chcel dopustiť? Svoj neľudský plán avizoval verejne!
(ilustračné foto).
Grécko zablokovalo pravicovej strane účasť v eurovoľbách: Chceli vyhrať podvodom? Ich lídrom je trestaný muž!
(ilustračné foto).
Dráma na podujatí Ľavicovej strany: Do miestnosti vtrhli útočníci! Hrozivé, čo nasledovalo
 Biden bude v utorok 12. decembra v Bielom dome hostiť ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.
USA tajne poslali Ukrajine rakety s dlhým doletom, na priamy príkaz prezidenta
Na snímke radosť po góle zľava Branislav Mezei (Nitra) a Samuel Buček (Nitra). Budú sa dnes večer Nitrania tešiť so zisku titulu?
Prvé slová kapitána Nitry po zisku titulu: Zaslúžime si dlhé oslavy!
Nemecký europoslanec za krajne pravicovú Alternatívu pre Nemecko (AfD) Maximilian Krah
Nemecký europoslanec čelí vážnemu obvineniu: Úplatky z Ruska a Číny?!
Hokejisti Nitry oslavujú zisk majstrovského titulu.
Nitra sa zapísala do histórie: Pod Zoborom sa začali majstrovské oslavy!
Spevák Paľo Habera ohlásil turné.
Habera sa navliekol do legendárnych kraťasov: Ľudia šalejú! To musíte vidieť
Namiesto veľkolepej svadby musela Ashlee svoju lásku odprevadiť na druhý svet.
Muž († 42) požiadal priateľku o ruku a potom... Tragédia, ktorá jej doteraz nedá spávať
Male hand holding large, sharp, shiny kitchen knife. Isolated on dark background. Photo is taken with dslr camera indoors.
Pri útoku nožom na škole sa zranili traja ľudia: Hrozivé, kto za činom stojí
Alcoholism or Alcoholic concept : Close up young Asian guy feeling depressed drinking alcohol alone in pub or bar because life problem or stress.
Ako spoznáte ALKOHOLIKA? 7 znakov, ktoré si všimnete, aj keď v ruke nemá pohárik
(ilustračné foto).
Paríž sa pred olympiádou chystá na obrovské manévre: Takéto niečo sme ešte nemali!