Projekt s podporou Európskej únie má na starosti spoločnosť Eurovia SK, ktorá je momentálne v desaťtýždňovom sklze. Ak sa most do konca roka nedokončí, nesplnia sa podmienky EÚ a na krku Bratislavčanov bude visieť takmer 70-miliónový dlh. Podľa poslancov by potom mohla nasledovať nútená správa.
Ako nás informovala Ivana Skokanová, hovorkyňa Bratislavy, mesto už prijalo opatrenia, aby sa nútenej správe vyhlo a most postavili načas. „Na petržalskej strane sa vytvorí druhá montovňa, aby sa stavalo na dvoch miestach naraz. Na stavbe bude stály dozor a bude sa pracovať v trojzmennej prevádzke,“ priblížila hovorkyňa. Čo by sa stalo, ak by sa mesto do nútenej správy predsa len dostalo, riešiť nechcela. „Našou prioritou je most dostavať,“ dodala.
Podľa ministerstva financií by si mesto v tomto prípade muselo zriadiť osobitný účet, na ktorý prevedie peniaze zo všetkých doterajších účtov. „Peniaze na účte nútenej správy môže mesto použiť iba s písomným súhlasom núteného správcu, ktorým býva kvalifikovaná osoba, napríklad audítor,“ informovalo ministerstvo Nový Čas. To však nie je všetko.
„Starostovi, poslancom zastupiteľstva, hlavnému kontrolórovi ani ostatným zamestnancom obce nesmie byť vyplatená odmena.“ V nútenej správe je napríklad od roku 2005 mestská časť Devín. Funguje z rozpočtových pravidiel, ktoré určuje ministerstvo. To rozhoduje, kde a aké peniaze môže mestská časť minúť.
Momentálne je výstavba Starého mosta v desaťtýždňovom sklze. „Príčinou meškania stavby sú zmeny iniciované mestom, v dôsledku čoho muselo mesto zaistiť nové stavebné povolenia,“ informovala Nový Čas Lenka Kubejová, hovorkyňa spoločnosti Eurovia SK. Jedno z povolení však dodnes nie je právoplatné, preto sa v prácach pokračovať nemôže.
Výrobca mostových konštrukcií je však na výstavbu pripravený. „Vítkovice Power Engineering plní všetky zmluvné termíny voči generálnemu dodávateľovi. Pomáhame urýchľovať celý proces, pretože cítime tlaky, ktoré sa na stavbu vyvíjajú,“ informoval nás Pavel Czene, riaditeľ úseku oceľových konštrukcií.
Obyvatelia Bratislavy veria, že most do konca roka stihnú postaviť a nebudú ho musieť platiť z vlastného vrecka. „Dúfam, že tam bude niekto so zdravým sedliackym rozumom a niekam sa to pohne. Nechcem si ani predstaviť, o koľko peňazí by sme prišli,“ povedala dôchodkyňa Aneta (76).
Čo znamená nútená správa?
- mesto si musí zriadiť osobitný účet, peniaze sú chránené pred exekúciou
- bez písomného súhlasu núteného správcu nemožno žiadne peniaze použiť
- starostovi, poslancom, kontrolórovi ani ostatným zamestnancom nemožno vyplatiť odmeny
- mesto nesmie investovať, riešiť môže iba havarijné stavy
- nemôže čerpať eurofondy
Čo si o tom myslia poslanci metropoly?
Katarína Augustinič: - Ak nestihneme termín, hrozí nám, že nedostaneme financovanie 70 miliónov € z eurofondov a museli by sme to zaplatiť z vlastného rozpočtu. Tá suma je pre nás likvidačná a určite by sme išli do nútenej správy. Malo by to dosah na rozvoj Bratislavy. Ak sa kompetentní nespamätajú, tak to nestihneme. Most sa má vysúvať 30 m za mesiac a celý most má 460 m. Potrebovali by sme teda asi 14 mesiacov, ale toľko rok nemá.
Ján Budaj: - Dohliadanie na priebeh prác je momentálne kľúčové. Dodávateľ je síce sankcionovaný za každý deň omeškania, ale sankcia Bratislavy by bola taká vysoká, že by ju nemohla zahrnúť žiadna zmluvná pokuta. Nastolili by sa potom vážne otázky, ako a kto zaplatí Starý most. Môžeme len dúfať, že omeškanie sa dobehne a mesto nebude znášať žiadne následky, pretože by ich neunieslo.
Martin Borguľa: - Myslím si, že termíny sú veľmi napäté, ale pri dobrom manažmente a tlaku zo strany mesta sa dajú stihnúť. Vyhlásenie primátora, že v prípade, ak to nestihnú, tak to bude platiť mesto, je alibistické, aby mali na koho zvaliť vinu. Ak sa to nestihne, myslím si, že mesto sa do nútenej správy nedostane a z fondov by nebola vyplatená len alikvotná suma, ktorá sa nestihla vyčerpať.
Kauza most
31. 12. 2009 Dopravu na moste obmedzili pre katastrofálny stav. Jazdiť po ňom mohla len MHD.
Rok 2011 Dopravu úplne zastavili.
December 2013 Začali most rozoberať.
Február 2014 Železná konštrukcia mala byť do konca februára dole z pilierov, s prácami sa mešká.
Marec 2014 Most neskončí v šrote, chcú z neho postaviť mosty na východe Slovenska.
Máj 2014 Odstraňujú piliere. V júni práce stopli, bolo podozrenie, že pod hladinou Dunaja sú nevybuchnuté bomby.
Január 2015 Výstavba je v 10-týždňovom sklze.