Viacerí obchodníci totiž ceny tovarov pred Vianocami umelo zvyšujú, aby ich neskôr mohli v rámci zliav zraziť na pôvodnú úroveň. Z analýzy spoločnosti Karsa Technologies vyplynulo, že sa tak deje až v 9 % prípadov. Výhodne sa podľa nej dalo kúpiť iba 11,5 % produktov.
Spoločnosť sa v analýze zamerala na vývoj cien elektrospotrebičov a mobilných prístrojov predávaných v ôsmich internetových obchodoch v období posledných štyroch mesiacov. Sledované e-shopy po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere pri 11,5 % ponúkaných produktov, v prípade 9 % komodít využili spomínané opakované zlacnenie. Pri polovici tovarov sa cena neznížila. "Dobrou správou je, že zo všetkých kategórií produktov, ktoré aplikácia analyzovala, nedošlo ani v jednej k zdraženiu. V januári si tak zákazníci môžu byť istí, že elektroniku nekúpia za vyššiu cenu ako pred Vianocami," uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Michal Ježek.
Ktoré produkty skutočne zlacneli?
Hromadné januárové znižovanie cien sa najvýraznejšie prejavilo v prípade produktov DVB-T/S, kde bolo skutočne zlacnených 27 % produktov. Povianočnej zľavy vyššej ako 5 % sa dočkali aj položky z kategórie mobilných telefónov a flashdiskov, v ktorej bolo zlacnených 15 %, respektíve 16 % tovarov. "Ruka v ruke so skutočnými zľavami však ide tiež takzvané opakované zlacnenie, keď predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu," upozornil Ježek. Pri mobilných telefónoch boli takéto praktiky zaznamenané dokonca častejšie než skutočná zľava, a to až v prípade 17 % tovarov. Ešte viac sa to prejavilo u Hi-Fi prístrojov a navigácií.
Z analýzy zároveň vyplynulo, že internetové obchody dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov a kamier. V týchto kategóriách ostáva cena rovnaká v prípade viac ako 60 % produktov, pri počítačoch je to dokonca 74 %. Produkty z kategórie počítačov alebo navigácií na skutočné zľavy nedosiahli vôbec.