Ušetriť môžeme vraj aj 70 %, pravda je však veľakrát iná. Obchodníci totiž zľavy využívajú najmä na to, aby z ľudí vytiahli peniaze, ktoré nestihli minúť na darčeky alebo ich ako darček pod stromček dostali. Vo výpredajoch sa dajú naozaj kúpiť kvalitné veci za veľmi dobrú cenu, ale nie vždy. Preto by sme si mali dávať pozor na to, čo nám vlastne obchodníci vnucujú.
Už od 1. sviatku vianočného obchodné centrá praskajú vo švíkoch vďaka obrovským zľavám, ktoré zákazníkov lákajú prostredníctvom ceduliek vo výkladoch. Milovníci nákupov tak majú raj na zemi a bezhlavo nakupujú. „Zľavy budú postupne gradovať, keďže predajcovia chcú na výpredaje lákať aj v novom roku. Potrebujú vyprázdniť skladové zásoby a pripraviť sa na ďalšiu sezónu,“ vysvetľuje analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Podľa neho ľudia na Slovensku majú pocit, že správne ceny tovarov sú až po ich zlacnení. „Vytvorila sa psychóza, že keď výrobky nekupujú v zľavách, sú predražené,“ dodáva. A je fakt, že na ceduľkách oblečenia či elektroniky svietia oveľa nižšie sumy ako tie pôvodné. To však automaticky neznamená, že nižšia cena je naozaj výhodnou zľavou. Obchodníci totiž majú svoje triky, ako z ľudí vytiahnuť čo najviac peňazí.
Koktejlové šaty (Bershka)
Pôvodná cena: 40 eur
Súčasná cena: 29,90 eur
Zľava: 25%
Ikea
Ušetrená cena za celý nákup: 50 eur
Košeľa (Promod)
Pôvodná cena: 16,65 eur
Súčasná cena: 8,47 eur
Zľava: 50%
Kraťasy (Promod)
Pôvodná cena: 29,95 eur
Súčasná cena: 8,98 eur
Zľava 70%
Topánky (Bershka)
Pôvodná cena: 35,99 eur
Súčasná cena: 19,99 eur
Zľava: 45 %
Bunda (Exisport)
Pôvodná cena: 159,99 eur
Súčasná cena: 69,99 eur
Zľava: 56%
Takto nás obchodníci ťahajú za nos
- Vo výpredajoch neponúkajú len sezónny tovar, ale doslova ležiaky. A tak v zimnom výpredaji nájdete aj letné tričká s motívom paliem, ktoré mali ísť z predajní už pred pol rokom.
- V našich výpredajoch sú neraz veci, najmä oblečenie, ktoré sa nepodarilo v západnej Európe predať ešte pred rokom či dvoma! Najmä pokiaľ ide o známe značky, na našich pultoch končia veľakrát ležiaky.
- Cedule vo výkladoch lákajú na obrovské symboly percenta a pri nich sa vynímajú veľké číslice 50, 60 či dokonca 70. Až keď prídete bližšie, zistíte, že je tam v skutočnosti napísané „Zľavy až do 70 %“. Takto zlacneného tovaru je naozaj minimum a väčšinou vo veľkostiach, ktoré bežný smrteľník na seba nedostane. Ale už ste raz v obchode, a tak šanca, že nejaké to euro utratíte, je veľká... A nakoniec radi nakúpite aj tovar so zľavou 15 %.
- Zľava sa často dáva na úplne nezaujímavý tovar, ktorý aj tak nikto nechce.
- V povianočnom výpredaji veľkého internetového obchodu s elektronikou sa objavil naozaj starožitný kus - smartfón z roku 2010 za vyše 170 eur! A v popise ho vychvaľujú, akoby išlo o výkonnú novinku (išlo, ale pred štyrmi rokmi). Riziko, že takýto „pramobil“ kúpi neznalý človek, napríklad dedko svojmu vnúčikovi, je veľké...
- Na cenovkách so zľavou neraz chýba pôvodná cena, obchodníci ju skrátka neuvedú a kolónka zostane prázdna. Je to šikovný ťah na spotrebiteľa - ten má pocit, že tovar kúpil výhodne, no pritom ho kúpil za pôvodnú cenu.
- Ďalším šikovným trikom je, že daný tovar niekoľko dní pred výpredajmi zdražie. A potom vo výpredaji jeho cena klesne, no zákazník ho kupuje za pôvodnú sumu. Čiže ak kupujete košeľu za 19,99 eura a neveríte uvádzanej pôvodnej cene 43 eur, máte asi pravdu.