Ako sa nehoda stala? Štyridsaťtonová cisterna s pohonnými látkami predposledný deň roku 2005 narazila do stredového betónového zvodidla na diaľnici D1 neďaleko Bratislavy. Vzápätí spadla na osobné auto Peugeot 205, v ktorom zahynuli traja ľudia - vodič Ľudovít († 23) z obce v Liptove, jeho mama Amália († 44) a priateľka Martinka († 18) z Bratislavy. Rodina s mladou Bratislavčankou chcela spolu stráviť Silvestra a Nový rok v liptovskej dedine, odkiaľ pochádzali. Spolu s nimi cestoval aj vtedy 49-ročný Oldřich, šoférov otec a manžel Amálie. Z havárie vyviazol s ťažkými zraneniami, zotavoval sa dlhé mesiace. Život prináša prepletence ľudských osudov. Oldřich, ktorý pri hromadnej havárii prišiel o manželku a syna, sa spriatelil s matkou mladej Bratislavčanky Martinky, ktorej prišla o dcéru. Dvojica dnes žije spolu v dedine neďaleko Bratislavy. "Chodievajú sem, na Liptov, ale o tragédii nechcú hovoriť. Rešpektujeme to. On vdovec, ona rozvedená, tak sa dali dokopy...," povedala pre Čas.sk pani z liptovskej dediny.
Pri nehode havarovali desiatky ďalších áut. Do sanitky, ktorá viezla štyri pacientky, narazili dva za sebou idúce ťahače s prívesmi z Litvy. Na následky zranení pri nehode v sanitke zahynula žena († 62) z Levíc. Ďalšie tri pacientky a vodič sanitky utrpeli ťažké zranenia.
Vyšetrovanie litovských vodičov nie je skončené
Vyšetrovanie vodiča cisterny Júliusa B. z Bratislavy polícia skončila. Znalec pri objasňovaní príčin nehody zistil chyby na brzdiacom zariadení cisterny. Tie však nemali podstatný vplyv na nehodu vzhľadom na rýchlosť cisterny pred nehodou a poveternostné podmienky v čase nehody. Husto snežilo a fúkal silný nárazový vietor. V prípade uznania viny pred súdom hrozí šoférovi cisterny trest od troch do desiatich rokov.
Vyšetrovanie vodičov litovských kamiónov Vladimírovi V. (56) a Václavovi A. (55), ktorým hrozia tresty odňatia slobody až na päť rokov, dodnes nebolo skončené. Pre Čas.sk to potvrdila bratislavská krajská policajná hovorkyňa Tatiana Kurucová. Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania sa na litovských ťahačoch s prívesmi vyskytli chyby, ktoré mohli mať vplyv na priebeh nehody. Na jednom z nich boli opotrebované pneumatiky. Nie je vylúčené, že z činnosti bol vyradený obmedzovač rýchlosti. Opotrebované pneumatiky boli aj na jednom z prívesov, pričom na kolesách boli použité pneumatiky rôznych značiek. Na tomto prívese expert zistil aj nízky účinok prevádzkovej brzdy - kolesá prednej nápravy nebrzdili.
Kedy dajú orgány činné v trestnom konaní bodku za hromadnou nehodou na diaľnici D1 neďaleko Bratislavy, nevedno. Bratislavskí policajti a prokurátori, ktorí sa prípadom zaoberajú, by sa nad touto hanebnosťou už mohli konečne poriadne zamyslieť.