Dnes si musia živnostníci sledovať, kedy a v akej výške musia platiť odvody. Sociálna poisťovňa rozširuje svoj servis a uľahčí im podnikanie. O tom, či a v akej výške im vznikla povinnosť platiť odvody, ich už budú informovať oni. „Znamená to zníženie administratívnej záťaže pre živnostníkov,“ vysvetlil hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder. Poisťovňa sa však stretla s problémom. Asi k 80 % živnostníkov registrovaných cez živnostenské úrady majú podklady. K tým, čo však podnikajú podľa špecifických oprávnení, im ich však zatiaľ všetky inštitúcie neposlali. K nim patria napríklad roľníci, taxikári, umelci či zdravotníci. Ak patríte do tejto skupiny a do 20 dní od nadobudnutia oprávnenia vám nepríde vyrozumenie, kontaktujte poisťovňu.
Tip: Informujte sa
Aj keď v budúcom roku sa nebude musieť živnostník sám prihlasovať na poistenie, ak má pochybnosti, môže sa obrátiť na Sociálnu poisťovňu. Najmä ak do 20 dní od vzniku oprávnenia nedostane vyrozumenie.
Tieto povinnosti SZČO zostávajú:
- oznámiť vznik/zánik prerušenia povinného poistenia
- oznámiť zmenu mena, priezviska, trvalého pobytu, zrušenie povolenia na trvalý pobyt alebo prechodný pobyt
- preukázať skutočnosti rozhodujúce na vznik, trvanie, prerušenie a na zánik sociálneho poistenia
Ďalšie zjednodušenia
Od 1. januára budú živnostníci dostávať SMS o podlžnostiach na celom Slovensku.
V priebehu roka vylepšia služby tzv. Saldo konta aj cez aplikáciu.