Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
31.10.2014 13:39 | Správy | Domáce správy | Bratislava

Kandidát na primátora Bratislavy Ivo Nesrovnal: Zápchy vyrieši mestská železnica!

Zapojiť železnicu do verejnej dopravy, dokončiť projekt Filiálky, vybudovať záchytné parkoviská v okolí metropoly. 

Aj tieto veci má v pláne právnik Ivo Nesrovnal (50), ktorý sa v komunálnych voľbách uchádza o post primátora Bratislavy. V rámci seriálu rozhovorov s kandidátmi na túto dôležitú funkciu sa s ním Nový Čas porozprával o problémoch, ktoré podľa neho trápia Bratislavčanov.

Ktoré oblasti je podľa vás potrebné zmeniť a prečo?

 

- Bratislava trpí systémovými problémami. Ide najmä o dopravu, čistotu a výstavbu. To sú moje tri hlavné priority.

Začnime dopravou...

- Mesto trpí nekoncepčným riešením dopravy. Denne prichádza do metropoly viac ako 150-tisíc ľudí, hodinu a pol stoja na radiálach a potom zavalia mesto autami. Bratislavčania nemajú kde zaparkovať. Žiaden nový trolejbus alebo autobus túto situáciu nevyrieši. Na Prístavnom moste totiž stojí v dopravnej zápche, či je nový, alebo starý. Navrhujem zapojiť železnicu do prepravy ľudí v Bratislave. Máme viac ako 80 km nevyužitých železníc. Išlo by o bratislavský S-Bahn, ktorý by zvážal ľudí zo smerov Šamorín, Pezinok a Malacky do centra. Musíme sa vrátiť k projektu Filiálky na Trnavskom mýte, ktorý projektovali architekti už v 19. storočí, a prepojiť severnú a južnú stranu Dunaja, čo sa dá aj cez Starý most.

Spomenuli ste Filiálku, tento projekt sa nerealizoval najmä pre vysoké finančné náklady. Myslíte si, že je to reálne?

- Je to reálne, ten projekt už bol pripravený na úroveň územného rozhodnutia. Aj verejné súťaže ukázali, že suma, o ktorej sa hovorilo, by bola oveľa nižšia. Filiálka sa dá zrealizovať v oveľa lacnejšom zhotovení.

Koľko by to stálo v tom skromnejšom zhotovení?

- Dá sa to realizovať z Operačného programu doprava. Už síce nebude TGV Paríž - Bratislava, nemusíme stavať tunel pod Dunajom, ale bude to normálny systém. Starý most je dimenzovaný na to, aby tadiaľ mohli chodiť ľahké železničné súpravy.

Spomenuli ste parkovaciu politiku. Jej zásady už boli schválené, napriek tomu nefunguje. Prečo?

- Krachlo to na úradníckom prístupe mesta k riešeniu problémov. Dva roky si pán Ftáčnik s pánom Schlosserom, hlavným dopravným inžinierom, písali, čo má byť v parkovacej politike, a až potom sa obrátili na mestské časti. Tento problém treba riešiť opačne, najprv sa pýtať mestských častí a až potom začať robiť parkovaciu politiku. Poslanci to neschválili, lebo nezohľadňovala špecifiká jednotlivých mestských častí. Keď budem primátorom, spravíme to presne opačne.

Nekrachlo to na tom, že sa hlavné mesto a mestské časti nevedeli dohodnúť na prerozdelení príjmov z parkovného?

- Aj to bol jeden z problémov, že mesto si samo pripravilo prerozdelenie namiesto toho, aby sa dohodlo s mestskými časťami.

Máte konkrétnu predstavu, kde by záchytné parkoviská mali byť a najmä z akých finančných prostriedkov by ste ich budovali?

- Systém fungovania záchytných parkovísk poznáme napríklad z Viedne, kde si môžete odstaviť auto už v malých mestečkách pred mestom a do centra ísť ďalej S-Bahnom a potom metrom. Toto chcem, aby fungovalo aj v Bratislave. Parkoviská sú už navrhnuté v projekte Nosného dopravného systému a mohli by byť v Ivanke pri Dunaji, Dunajskej Lužnej či Pezinku. To však predpokladá, že už bude fungovať mestská železnica a záchytné parkovisko bude pri trati. Človek z Modry napríklad nechá auto v Pezinku a za 15  minút je v centre mesta.

Vy osobne využívate verejnú dopravu?

- Jazdím na bicykli a skoro denne využívam aj verejnú dopravu.

Na projekty potrebujete finančné prostriedky, Bratislava je zadlžená, kde ich zoberiete?

- Bratislava má peniaze, len ich utráca na zlé a neexistujúce služby. Zoberte si len zmluvy na zimnú údržbu, kde mesačne ide skoro milión eur na ne­existujúce služby, lebo mesto peniaze vypláca, aj keď nesneží a je teplo. Takýchto zmlúv je tam určite viac, čo mi signalizujú pracovníci magistrátu. Navyše, Bratislava má 6-krát menej peňazí na hlavu ako Praha, 11-krát menej ako Viedeň a 2-krát menej ako Brno. Keď sa v minulosti robila decentralizácia, tak sa solidarita pre Bratislavu nastavila dosť nespravodlivo. Priemerný obyvateľ bratislavského regiónu odvedie na dani z príjmu do štátneho rozpočtu ročne okolo 300 eur, ale späť dostane 50. Priemerný Banskobystričan odvedie 40, ale dostane 70 až 90. Treba to zmeniť.

Záverečná otázka, ktorá sa týka vášho súkromia. Čo robíte, ak práve nepracujete?

- Hrám sa s desaťmesačnou dcérkou Adelkou, byť s rodinou je pre mňa najväčší relax.


Ivo Nesrovnal

Narodil sa v Bratislave v roku 1964. Pôvodne chcel vyštudovať históriu a stať sa archeológom, ale napokon sa rozhodol pre právo. Študoval na univerzitách v Nemecku, USA a vo Francúzsku. Dlhší čas žil v Nemecku. Je právnikom a komunálnym poslancom. S partnerkou má desaťmesačnú dcéru Adelku.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Knight Rider: Kitt (1982 Pontiac Trans-Am)
Foto
Vždy ste túžili po tátošovi z Knight Ridera či Batmana? Reálne trhanie asfaltu by vás vyšlo pekne draho!
O pohodlie havkáčov sa postará vyškolený personál.
Cestovanie so psom môže byť problémom: Spoločnosť našla riešenie! Havkáči sa budú mať ako v bavlnke
(ilustračné foto)
Muž, ktorý útočil mačetou v knižnici na Ekonomickej fakulte bol zneškodnený: Polícii bol páchateľ známy
Tyumen, Russia - January 21, 2020: TikTok and Facebook application  on screen Apple iPhone XR
Známa sociálna sieť unikla pokute len o chlp: Prečo sa Európska komisia obáva o bezpečnosť detí?
recycling Plastic in junkyard wait for recycling.The plastic  waste can  reused many times  ,decreased air pollution and greenhouse gases
Zatočí svet s plastami? V Kanade odštartovalo rokovanie: Odzneli tam slová do boja
Biely dom (ilustračná fotografia).
Ukrajina je o krôčik bližšie k sľúbenej vojenskej pomoci od USA: Pentagón je pripravený
Lutz Berlemont-Bernard - Stadt-Land-Fotografie - Israel von Norden bis Süd
Grécko zavalili mračná prachu zo Savany: Takéto niečo nezažili roky! Úrady varujú
Na rchívnej snímke z 27. augusta 2023 športovkyne plávajú v rieke Seina počas prvej etapy testovacích pretekov v triatlone žien pre OH2024 vo francúzskej metropole Paríž.
Olympijské hry sú už za dverami: Bude sa plávať v Seine? Macron si neodpustil poznámku
Talianska polícia (ilustračná fotografia).
Poplach v centre Ríma: Z hotela museli evakuovať hostí, hrozné, čo sa tam dialo
Maratón s vínom
Foto
Šialenec na maratóne zvolil netradičnú taktiku: Prechľastal sa až do cieľa! Odpadnete, ako to skončilo
Archaeology: a thin layer stripping.One of the stages of excavation
Budeme prepisovať učebnice? Veľký objav vedcov: Zaujímavé, čo zistili o Platónovi
Foto
Ďalšia trpká rana pre Attilu Végha: Spoluprácu s ním ukončil už tretí sponzor!