Veľa sa diskutuje aj o tom, či bol zásah oprávnený a ako sa má policajt pri kontrole správať. Tím Nového Času si to bol otestovať na vlastnej koži. V spolupráci s dopravnou políciou sme si vyskúšali bežnú policajnú kontrolu. Išlo o modelovú situáciu, ktorá mala simulovať to, ako by mala kontrola a prípadný zákrok vyzerať.
Policajt po zastavení auta slušne požiadal vodičku o všetky doklady. Ukázalo sa, že šoférka nemá platnú STK, ale predložila protokol, na základe ktorého môže jazdiť 30 dní. Policajt ho riadne skontroloval a zistil, že lehota už uplynula. Vodičke nariadil odstrániť tabuľky s evidenčným číslom vozidla, tá s tým však nesúhlasila.
Keď policajt chcel odstrániť tabuľky sám, snažila sa mu v tom zabrániť. Vtedy zasiahol policajtov kolega a vodičku od neho odtlačil. Nemusel pri tom však použiť žiadne zápasnícke chvaty. Policajti po celý čas vysvetľovali vodičke svoj postup a upozorňovali ju, čo sa chystajú urobiť a aké následky bude mať jej konanie. Po dohode s policajným zborom nemajú policjati na našom videu menovky. Pri skutočnom zásahu, samozrejme, menovky musia mať.
Policajt musí byť slušný
Pracovník odboru dopravnej polície Prezídia policajného zboru Alexander Repaský:
Ako by mal policajt pri kontrole vodiča postupovať?
- Po pozdravení policajt vodiča vyzve na predloženie dokladov predpísaných na vedenie a prevádzku motorvého vozidla.
Ako by mal postupovať v prípade, ak vodič nechce spolupracovať a kladie odpor?
- Závisí to od výšky odporu, ktorý vodič kladie policajtovi proti výkonu.
- V prípade aktívneho odporu policajt vyzve vodiča, aby upustil od protiprávneho konania.
- Ak aj napriek tomu bude vodič policajtovi vo výkone brániť, môžu voči vodičovi použiť donucovacie prostriedky (hmaty, chvaty).
Má policajt právo kričať na vodiča a nadávať mu?
- Policajt by mal byť pri každom zákroku voči vodičovi slušný, aby neznevažoval jeho postavenie a osobu. Vystupovanie policajta by malo byť primerane razantné, ale zároveň slušné.