Narazilo na seba tvrdé konzervatívne jadro a stúpenci pápeža Františka, ktorý to už raz povolil. Čo sa musí stať, aby to vstúpilo do platnosti? Ako sa na to pozerajú slovenskí biskupi? Pápež František túto nedeľu v Bazilike sv. Petra urobil zaujímavé gesto. Zosobášil 20 párov, ktoré už mali deti alebo za sebou civilný rozvod. Predtým v apríli vraj povedal Argentínčanke vydatej za rozvedeného, že môže ísť na prijímanie.
Keď sa dozvedel, že jej kňaz jej to odmietol dať, lebo žije v hriechu, František vyhlásil, že mnohí kňazi sú pápežskejší ako on sám. Západné médiá naznačujú, že pápež dáva týmito gestami najavo, že má blízko k názoru nemeckého kardinála Waltera Kaspera. Ten navrhuje, aby po istej dobe kajania cirkev povolila sviatosť prijímania. Týkať by sa to malo katolíkov, ktorí po rozvode uzavreli civilné manželstvo.
Teraz na prijímanie ísť nemôžu. Cirkev totiž rozvod nepozná, čiže druhé civilné manželstvo je považované za ťažký hriech. Podľa denníka Guardian sa zákaz týka miliónov katolíkov po celom svete a prieskum medzi 12-tisíc katolíkmi v dvanástich krajinách sveta ukázal, že 58 percent z nich nesúhlasí so súčasným postojom cirkvi k rozvedeným.
Konferencia biskupov Slovenska tvrdí, že pápež súčasný stav nechce meniť a ani to nie je možné. „Je to dané katechizmom katolíckej cirkvi a Kódexom kanonického práva. K svätému prijímaniu môže pristúpiť katolík, ktorý je v stave milosti posväcujúcej, teda nie v stave ťažkého hriechu. Tento záväzok je platný v celej katolíckej cirkvi,“ povedal hovorca konferencie Jozef Kováčik.
Kedy áno, kedy nie
- rozvedený človek, ktorý nežije v spoločnej domácnosti s novým partnerom a má povolenie od biskupa (áno)
- staršie páry v druhom manželstve, ktorí intímne spolu nežijú (áno)
- nezosobášené páry, ktoré majú spolu deti (nie)