Vďaka najnovším poznatkom v chemickom priemysle dochádza ku koncentrácii pracích prostriedkov, a to aj vďaka novým vedeckým poznatkom a použitiu nových technológií. Na Slovensku organizuje celoeurópsku kampaň určenú pre výrobcov pracích prostriedkov Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV), ktoré začiatkom roka výrobcov vyzvalo, aby sa do nej zapojili. Ako povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave výkonný riaditeľ SZZV Ľubomír Tuchscher, do projektu sa doteraz zapojilo 16 spoločností.
"Výrobcovia znižujú veľkosti pracích dávok a takýmto spôsobom chcú prispievať k znižovaniu zásahov do životného prostredia. Na jednej strane je to požiadavka spoločností, na druhej je to ich záväzok voči verejnosti. V neposlednom rade je to aj o spotrebiteľoch, ktorým výrobcovia vychádzajú v ústrety znižovaním pracích dávok, čím v domácnostiach zaberú menšie priestory na uskladnenie, samotné domácnosti produkujú potom menej odpadu a domov nosia menšie nákupy," povedal pre TASR Tuchscher.
Združenie očakáva, že ak si spotrebitelia zvyknú nakupovať menšie balenia, a tým aj úspornejšie pracie prášky, výrobcovia sa budú sami snažiť prinášať na trh rovnako kompaktované pracie prášky. "Táto iniciatíva nie je žiadnym spôsobom direktívna, je to dobrovoľné prihlásenie sa ku kompaktovaným pracím práškom," doplnil Tuchsher.
Celoeurópsku kampaň zastrešuje Medzinárodné združenie výrobcov mydiel, čistiacich a pracích prostriedkov (A.I.S.E.) so sídlom v Bruseli, ktoré vzniklo v apríli 1996 a zastupuje 29 národných zdužení z 30 krajín a 9 firiem ako priamych členov. Projektový manažér A.I.S.E. Pinolo Fontanari vyčíslil celkovú hodnotu priemyslu s pracími a čistiacimi prostriedkami pre domácnosti, priemysel a kancelárie v EÚ plus Nórsko a Švajčiarsko za rok 2013 na 35,1 miliardy eur. V porovnaní s rokom 2012 bol zaznamenaný nárast o 1 %. Poukázal na problém, ktorý pretrváva aj na Slovensku, že obchodné reťazce naďalej udávajú na výrobkoch jednotkovú cenu za kilogram alebo liter, ktorá je s cenou za dávku neporovnateľná.
"Spotrebiteľ má skreslenú informáciu, preto sme vyzvali obchodné spoločnosti, aby uvádzali cenu za dávku," doplnil Tuchscher pre TASR. "Teší nás, že Slovenská obchodná inšpekcia nezáväzne vyzvala obchodné spoločnosti, aby v záujme správneho obchodovania spotrebiteľov uvádzali ceny za dávky. Zatiaľ, žiaľ, máme stav, že je uvádzaná len cena za mernú jednotku, a nie za praciu dávku."
Do kampane sa doteraz zapojili také značky ako Colgate-Palmolive, Diversey, Ecolab, Henkel, McBridge, Procter@Gamble, Reckitt Beckiser, SC Johnson, či Unilever.