Špina v izbách, pokazené jedlo či iné nepríjemnosti postihnú občas aj klientov cestovných kancelárií. Nový Čas vám poradí, ako postupovať, keď nedostanete od cestovky to, za čo ste si zaplatili. Ihneď ako počas dovolenky zistíte nedostatok, sťažujte sa. Nie vždy musí byť na vine cestovná kancelária a niektoré problémy sa dajú rýchlo a ľahko vyriešiť. „Odporúčame ihneď, ešte počas zájazdu, spísať s delegátom CK písomný záznam,“ radí Petra Blehová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Myslite na to, že máte právo na odstránenie nedostatkov. Seriózna cestovná kancelária sa pokúsi urobiť všetko pre to, aby ste boli spokojní. Ste predsa jej klientom a nič nie je lepšou reklamou ako práve niekto, kto o nej bude šíriť dobré meno. Ak to však nepomôže, po návrate z dovolenky môžete dovolenku reklamovať a žiadať vrátenie časti peňazí.
Ak nepomôže ani to, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Ale pozor! Inšpekcia môže iba preveriť, či cestovka postupovala podľa pravidiel, nie priamo do sporu zasiahnuť. „Pokiaľ objednávateľ zájazdu nie je spokojný s výsledkom reklamácie, môže vo veci rozhodnúť len príslušný súd,“ upozorňuje Blehová. O výške finančnej kompenzácie môže rozhodnúť tiež len súd.
10 bodov, ako sa sťažovať na nedostatky pri pobyte
1. Máte dostať, čo bolo v zmluve
Ako klient cestovnej kancelárie máte právo na reklamáciu služieb, ak si myslíte, že ste nedostali to, na čom ste sa dohodli v zmluve o zájazde.
2. Nečakajte
Hneď ako zistíte nedostatok, bezodkladne žiadajte dodávateľa služby alebo zástupcu CK (delegáta) o jeho odstránenie.
3. Žiadajte spísať záznam
O uplatnení práva na odstránenie nedostatku je potrebné urobiť písomný záznam.
4. Urobte si dokumentáciu
Zadovážte si fotodokumentáciu (napr. pokazené jedlo, nevhodné ubytovanie, pleseň na stenách a podobne). Postačí vám na to fotoaparát vášho telefónu.
5. Poznačte si svedkov
Vypýtajte si kontakty na svedkov či rovnako postihnutých dovolenkárov, to vám môže pomôcť, ak sa problém dostane na súd.
6. Pozor na termín
Po návrate z pobytu reklamujte dovolenku do 3 mesiacov. Pozor, samotný písomný záznam s delegátom sa ešte nepovažuje za uplatnenie reklamácie!
7. Reklamáciu majú vybaviť do mesiaca
CK je povinná vybaviť reklamáciu
do 30 dní od jej doručenia.
8. Sťažujte sa
Ak nie ste s vybavením reklamácie spokojní, opätovne sa odvolajte, môžete požiadať o preverenie postupu aj Slovenskú obchodnú inšpekciu.
9. Obráťte sa na súd
Pokiaľ neuspejete a budete si myslieť že máte pravdu môžete sa obrátiť na súd.
10. Určí výšku náhrady
Jedine súd môže rozhodnúť o oprávnenosti vášho nároku a finančnej kompenzácii od cestovnej kancelárie.