Projekt za takmer 25,8 milióna eur prevažne z eurofondov by mala Žilinská univerzita rozbehnúť do konca júna 2015. Podľa riaditeľa novobudovaného Výskumného centra Branislava Hadzimu v oblasti dopravnej infraštruktúry chce centrum vytvoriť podmienky, ktoré pomôžu napríklad aj obciam.
„Aby starostovia s našou pomocou vedeli zistiť, aké úpravy ich cesty potrebujú. My vieme zmapovať povrch a aj to, čo je pod cestou, vieme teda navrhnúť, či treba úplnú alebo či stačí čiastočná rekonštrukcia komunikácie. Čo sa týka materiálov pre dopravu, tam chceme pripraviť podmienky pre znižovanie hmotnosti dopravných prostriedkov, čo sa samozrejme prejaví v bežnom živote na znižovaní spotreby, ale aj na znižovaní zaťaženia okolitého životného prostredia. A oblasť inteligentných budov má priniesť hlavne nové možnosti vo využívaní slnečnej energie a energie zo zeme a tým budovanie nízkoenergetických pasívnych, ale aj aktívnych domov,“ povedal Hadzima.
Výskumné centrum Žilinskej univerzity aktuálne pripravuje výstavbu nízkoenergetickej inteligentnej budovy, v ktorej bude sídliť a popritom buduje tím zamestnancov. „Dôležitým cieľom je umožniť mladým špičkovým pracovníkom vedy a výskumu počas postdoktorandského pôsobenia realizovať svoje výskumné a vývojové myšlienky a pretaviť ich do aplikovanej podoby v technickej praxi. Našou ambíciou je prinášať inovácie do priemyselného aj bežného života,“ dodal Hadzima.