Jeden otec a jedna mama alebo jedna mama a dvaja oteckovia? Kým donedávna sa deti v šlabikároch učili o Eme, ktorá má mamu, v tých nových si svoje čítanie precvičujú na príbehu malého Žigmunda. Ten však nežije s otcom, ale len s mamou. Z času na čas k nim zavíta sused, aby mamičke pomohol s elektrinou. Na o pár hodín sa z návštevníka bytu stane jeho nový otecko. Táto pasáž vyvolala na diskusných fórach búrlivú diskusiu. Čo si o tom myslia odborníci?
Volám sa Žigmund a moja mama Žofia. Má krásne vlasy. Sú čierne ako žúžoľ. S mamičkou žijeme sami dvaja. Ocko si ma bráva cez víkend. Mamičke býva smutno. Žijeme na prízemí. Nad nami býva ujo Žubajík. Občas pomáha mamičke s vodou alebo žiarovkou a elektrinou. Pred pol rokom požiadal ujo Žubajík mamičku o ruku. Najprv bola prekvapená. Potom sa potešila. Už to pre mňa od zajtra nebude len ujo Žubajík, ale druhý ocko. Zajtra sa ožení s mojou mamičkou. Teraz budem mať ocka aj cez víkend, aj cez týždeň.
Rýchla anketa medzi poslancami hovorí jasnou rečou. Ani tam nevládne jasný názor na to o akej rodine sa majú učiť deti. Či ju tvorí otec s mamou, alebo, že deti majú viac otcov. „Porozumieť, vyrovnať sa a prijať fakt, že dieťa žije v neúplnej rodine, ktorá prechádza zmenami, ako napríklad prijatím nového člena, je všeobecne dosť náročný proces obzvlášť pre deti mladšieho školského veku,“ povedala detská psychologička Zuzana Wirtz. Pri čítaní tohto textu sa podľa nej niektoré deti s ním môžu stotožniť, lebo situácia v šlabikári sa im môže zdať podobná tej, ktorá sa odohráva v ich rodinách.
„Myslím si, že pre prvákov nie je práve najvhodnejšie, aby šlabikár obsahoval text, ktorý prezentuje neúplnú rodinu (osamelú matku a dieťa), nakoľko všeobecne to môže v deťoch vyvolať zmätené alebo negatívne pocity,“ uviedla psychologička. V hlavách prváčikov totiž môže môžu po jeho prečítaní vyvstať ďalšie otázky, ako napríklad chlapec vníma situáciu, keď bude mať dvoch otcov. Preto by podľa nej mali byť deti vystavené učebným materiálom, ktoré sú zostavené v pozitívnom, náučnom a kreatívnom duchu a situácie zo života dospelých, ktoré zahŕňajú aj vzťahové otázky, nemusia byť pre prvákov vždy vhodnou obsahovou nápňou.
Renáta Miklošová,učiteľka prvákov, ZŠ Jenisejská, Košice:
Šlabikár odzrkadľuje realitu. Robí sa mi s ním dobre no s textom nie som celkom stotožnená, učiteľ vie podať takéto témy deťom iným spôsobom. To, že sú rodiny neúplné vieme prebrať iným štýlom a na iných predmetoch, napríklad na prírodovede.