A to napriek požiadavkám niektorých ľudí a organizácií, že by táto tradícia mala byť zakázaná, lebo má rasistický podtón. To, čo kritikov tejto tradície najviac poburuje, je postavenie Čierneho Petra ako maurského sluhu z cudziny, alebo otroka v službách Mikuláša a zľudovené strašenie detí ich rodičmi, že ak nebudú dobré Zwarte Piet ich šupne do vreca a pošle do Španielska oberať pomaranče. To je iba jedno z ústnych podaní, mnohí rodičia deťom hovoria, že Čierny Peter je čierny preto, lebo sa zamaže od sadzí, keď dole komínom prináša deťom dary.
Koncom dvadsiateho storočia sa začali množiť hlasy, že ide o rasistickú tradíciu, nakoľko strašenie detí postavou, ktorá je čiernej pleti, ktorá má negatívnu úlohu a je vnímaná ako "poskok" bieleho Mikuláša, môže u mladistvých vyvolať skreslené predstavy voči prisťahovalcom tmavej pleti žijúcim na území Holandska.
Mikuláš s klasickou bielou bradou a v červenom hábite predmetom sporov nie je, ale jeho spoločník, v holandskom folklóre známy ako "Zwarte Piet," čiže Čierny Peter, je už niekoľko desaťročí predmetom ostrých debát. Tradícia príchodu Mikuláša na lodi v sprievode s Čiernym Petrom, ktorý je tmavej pleti, s kučeravým vlasmi, výraznými červenými perami a veľkými náušnicami sa ujala v 19. storočí. Literárne pramene dokladajú, že tento názov bol v roku 1895 už rozšírený.