Bratislavský dopravný podnik tak reaguje na veľké množstvo sťažností od cestujúcich. Tým často prekáža nebezpečný štýl jazdy niektorých šoférov, ktorý ohrozuje ich bezpečnosť.
Rozhorčení cestujúci MHD sa dočkali opatrení, ktoré majú zamedziť agresívnym jazdám niektorých šoférov. Do vozidiel bratislavského dopravného podniku zabudovali GPS navigácie, ktoré dokážu zmerať rýchlosť idúceho autobusu. „Sledovanie rýchlosti sa vykonáva už niekoľko rokov a zaznamenávalo sa na dátovú kartu vodiča. Vyhodnocovanie však bolo zdĺhavé a problematické. Ďalším nedostatkom bolo, že sa vykonávalo cielene, len na základe podkladov od cestujúcej verejnosti,“ zdôvodňuje zavedenie nového postupu generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi.
Nový systém v bratislavskej MHD dokáže naopak zaznamenať každé vozidlo, ktoré v sledovaných úsekoch prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť. Znamená to, že ak vozidlo prekročilo rýchlosť na Bajkalskej o 25 km/h, tento presný údaj bude v krátkom čase známy aj dopravnému podniku. Vyhnú sa tak zdĺhavému a komplikovanému vybavovaniu sťažností.
Prvotnou úlohou nových zariadení však nebola kontrola rýchlosti, ale mali zabrániť krádežiam nafty. Tento systém totiž dokáže odhaliť prípady, keď si vodiči ulievajú naftu na svoje osobné účely. Dopravný podnik tak ušetrí slušnú sumu. Okrem znižovania nákladov chcú takto tiež zlepšiť komfort cestujúcej verejnosti.
Čo sa týka vodičov, o inštalácii GPS vedia. „Väčšina vodičov tento nový systém prijala bez výhrad, našli sa však aj výnimky, ktoré kontrolu vnímajú negatívne. V skúšobnej prevádzke systému sme zatiaľ k finančným postihom neposlušných vodičov nepristupovali, iba sme ich upozornili. Po definitívnom zavedení systému však nedisciplinovaným vodičom strhneme určitú sumu z prémií. Suma závisí od počtu a závažnosti priestupku,“ dopĺňa Ľubomír Belfi.
Šoféri: Je to len zbytočná šikana
Cestujúci nové GPS vo vozidlách MHD privítali, vodiči sú však pobúrení. Podľa niektorých ide o šikanu zo strany vedenia dopravného podniku. „Šoférov by mala pokutovať polícia, nie podnik!“ hovorí nahnevaný dlhoročný zamestnanec a vodič autobusu. Podľa neho pre hustú premávku často meškajú a niekde to potom musia dohnať a, samozrejme, že neriskujú. „Z nízkej mzdy, asi 700 €, nám chcú ešte škrtať. Prekročenie rýchlosti je diskutabilné, GPS nie sú ciachované, údaje na tachometri mi nesedia s palubnou doskou,“ sťažuje sa nespokojný šofér. K sťažnostiam cestujúcich sa šoféri nemôžu nijako vyjadriť ani sa obhájiť. Dostanú pokutu a hotovo. „Viem, že sú aj neslušní šoféri, no my robíme, čo je v našich silách. Táto práca ma baví, a to je jediné, čo ma tu drží,“ dodáva vodič.
Cestujúci: Nedisciplinovaných vodičov treba pokutovať!
- V každom povolaní musí byť disciplína. Šoféri sú zodpovední za naše životy, mali by dodržiavať rýchlosť. Najväčšie chrapúnstvo je, keď niekto dobehne na zastávku a šofér mu zavrie dvere pred nosom.
- Podľa mňa strhávať vodičom z platov za prekročenie rýchlosti nie je dobrá vec. Zbytočne to šoférov demotivuje. Navyše si myslím, že keď idú trocha rýchlejšie, tak to nie je úmyselné.
- Keď musia ostatní dodržiavať predpisy, tak by mali aj šoféri. Takže ich sankcionovanie je v poriadku. Občas idú rýchlejšie, ale také markantné to nie je. Oveľa viac prechádzajú na červenú.
- Pokutovanie šoférov MHD a ich kontrola nadriadenými je podľa mňa správna vec. Ako môžem povedať aj podľa moj ich vlastných skúseností, väčšinou jazdia po hlavnom meste dosť rýchlo.