Začala po tom, čo šmejdom naletela jej babička. Sama bola asi na 15 akciách, počas ktorých zistila, aké zákerné psychologické triky predajcovia používajú. Útočia na najzraniteľnejšie miesta starých ľudí: rodinu, zdravie, peniaze.
? Prečo ľudia jazdia na predvádzacie akcie?
- Dôvodov je veľa. Jedným z nich je samota, radi sa tiež dostanú na nejaký výlet. Na akciách majú dojem, že sú pre niekoho dôležití, niekto ich počúva. Predajcovia sa tvária ako ich spojenci. Hlavným lákadlom sú darčeky zadarmo. Prvotnou motiváciou je totiž snaha ušetriť. Nakoniec ich tam však často oberú o všetko.
? Prečo tam seniori chodia opakovane?
- Nad tým som si tiež lámala hlavu. Seniori často vravia, že vedia, že je to podvod, už tam chodiť nebudú. Čím ďalej tým viac si však myslím, že sú od akcií závislí, nedokážu prestať. Je to ako hra. Čo ak by raz nešli a práve vtedy sa tam rozdávali salámy...
? Niekto si myslí, že tí ľudia sú jednoducho hlúpi...
- Najskôr som si to myslela tiež. Na predvádzacej akcii, kde vás päť hodín prehovárajú, je však ťažké odolať. Navyše dôchodcovia nie sú zvyknutí, že ich niekto klame.
? Ako predajcovia zákazníkov ovplyvňujú?
- Presne vedia, aké sú hodnoty seniorov - rodina, zdravie, peniaze. Na ne potom apelujú. Útočia na najzraniteľnejšie miesta.
? Takže citové vydieranie.
- Presne tak. Zažila som predvádzaciu akciu, kde si nechali predajcovia dlho rozprávať o rodinách dôchodcov. Keď získali všetky informácie, pýtali sa: A vy chcete, aby Janko zomrel? Kto to nezažil na vlastnej koži, ťažko pochopí, čomu sú tam dôchodcovia vystavovaní a ako je ťažké nekúpiť. Do seba nie sú ochotní peniaze investovať. Aby však urobili radosť svojim blízkym alebo im pomohli, investujú veľa peňazí.
? Aké triky ešte šmejdi používajú?
- Predajcovia sa snažia vyzerať ako odborníci. Najskôr sa sústredia na tie najviac náchylné typy. Keď presvedčia ich, dochádza už k nabaľovaniu ostatných. Predajcovia používajú aj volavky, ktorým za tlieskanie a prikyvovanie sľúbia napríklad hrniec zadarmo.
? Zohráva tam rolu strach?
- Obrovskú. Je jedným z ich hlavných nástrojov. Vlastne, celá tá predvádzacia akcia býva o strachu. Človek vystavený strachu má dve možnosti - utiecť, alebo bojovať. Seniori na akciách nemôžu bojovať, stojí proti nim silnejší. Jedinou možnosťou je utiecť. V tomto prípade kúpiť a neodporovať.
? Čo za ľudí toto dokáže robiť? Kto sú tí šmejdi?
- Bývajú to mladí ľudia bez vyššieho vzdelania a možnosti dobrého uplatnenia. Niekto im povie, že si tam zarobia veľa peňazí, často dopredu ani nevedia, čo budú robiť. Keď ich potom zarobia, stúpne im sebavedomie a začnú sa správať bezohľadne. Seniorov berú ako rodné číslo, podpis a hotovo. Jeden mi povedal, že než by pustil svoju babičku na akciu, radšej by jej zlomil nohy.