Sú v ňom rozpísané dodávky tepla, vodného a stočného za minulý rok. Majitelia bytov sa tak dozvedia, či musia zaplatiť nedoplatok, alebo im správca vráti preplatok. V prípade nejasností, alebo ak si myslíte, že máte doplácať priveľa, máte právo vyúčtovanie reklamovať.
Neexistuje predpis na jednotnú formu ročného vyúčtovania. ,,Podstatné je, že vyúčtovanie musí obsahovať zákonom stanovené údaje,“ uviedla Otília Leskovská, 1. viceprezidentka Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku. Častou chybou je napríklad to, že vo vyúčtovaní chýbajú údaje za dom, byt alebo nebytový priestor, údaje sú uvedené neprehľadne alebo sú niektoré položky zlúčené, hoci majú byť rozpísané podrobnejšie. ,,Vyúčtovanie by malo byť jasné a prehľadné,“ dodala Leskovská.
Ročné vyúčtovanie obsahuje veľa položiek a kolónok, v ktorých nie je jednoduché sa vyznať. Ak sa domácnostiam niektoré sumy alebo položky nepozdávajú, mali by v prvom rade kontaktovať svojho správcu.
5 rád, ako by ste mali postupovať
Radí Katarína Antalová, riaditeľka odboru komunikácie Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (poskytuje bezplatné energetické poradenstvo v Trenčíne, Banskej Bystrici a v Košiciach)
Správca
Keď máte pochybnosti o správnosti vyúčtovania za vykurovanie a prípravu teplej vody, žiadajte v prvom kroku vysvetlenie od vášho správcu či od rady spoločenstva vlastníkov bytov.
Slovenská obchodná inšpekcia
Ak nepochodíte u správcu, môžete podnet na prešetrenie adresovať na pobočky Slovenskej obchodnej inšpekcie. Tie však kontrolujú len dodržanie formálnych náležitostí vyúčtovania alebo postup pri vybavovaní reklamácie. Ak zistia pochybenie, uložia správcovi pokutu a ten musí vyúčtovanie opraviť.
Štátna energetická inšpekcia
Ak nie ste spokojní s údajmi o nákladoch za dodávku tepla na vykurovanie a teplú vodu, s ich rozpočítaním alebo vám chýbajú údaje, ako sa tieto náklady určili, obráťte sa na krajské inšpektoráty Štátnej energetickej inšpekcie.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
Ak máte podozrenie, že ceny tepla sú vyššie ako maximálne, môžete adresovať podnet na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.
Súd
Ak sa aj napriek tomu budete cítiť poškodení vo svojich právach, môžete sa obrátiť na súd.
Lehota na reklamáciu
- na každom ročnom vyúčtovaní musí byť uvedený dátum, dokedy vlastník môže vyúčtovanie reklamovať
- spravidla býva táto lehota stanovená aj v zmluve o výkone správy alebo v zmluve o spoločenstve vlastníkov bytov a nebytových priestorov
- štandardná lehota je do 30 dní od doručenia vyúčtovania a reklamácia by mala byť vybavená potom tiež do 30 dní
- finančné plnenie je vymožiteľné súdnou cestou do 3 rokov od doručenia vyúčtovania
Čo si treba skontrolovať?
Podlahovú plochu vášho bytu, za ktorý sa robí vyúčtovanie - udáva sa v štvorcových metroch.
Priemerný počet osôb, t. j. počet ľudí v domácnosti, ktorí sú nahlásení v byte a na ktorých sa rozpočítavajú položky.
Skutočné náklady rozpísané za jednotlivé položky (kúrenie, ohrev vody a pod.) - podľa reálnej spotreby domácnosti.
Predpis - predpísané preddavkové platby, ktoré ste za minulý rok uhradili.
Konečný preplatok - ide o rozdiel medzi predpisom a skutočnými nákladmi (koľko ste zaplatili mínus koľko ste reálne minuli). Preplatok vám vrátia, nedoplatok musíte uhradiť vy.
Dôležité termíny
Do 31. mája vám musí byť doručené ročné vyúčtovanie bývania (za vykurovanie a vodu) za rok 2012
Väčšinou do 60 dní od doručenia vyúčtovania je štandardná lehota, dokedy musíte uhradiť nedoplatok, ak vám vznikne a to isté platí aj pre preplatky - správca vám ich uhradí do 60 dní od doručenia vyúčtovania
Pozor!
Lehoty na nedoplatky a preplatky sú orientačné, nájdete ich presne napísané vo vašom ročnom vyúčtovaní, resp. by mali byť dohodnuté v zmluve o výkone správy alebo v zmluve o spoločenstve vlastníkov bytov.
Hľadáme najvyšší preplatok a nedoplatok za energie. Museli ste doplácať, alebo
vám peniaze vracali? Napíšte na tip@novycas.sk