Peter s predĺžením viazanosti nesúhlasil. On je len jedným z viacerých klientov, ktorí majú podobnú skúsenosť. Andrej Salner sa o predĺžení viazanosti a rozšírení balíka služieb dozvedel z listu od poskytovateľa. Na jeho prípad upozornil denník Sme. Je takýto postup firmy UPC správny? Môže vás poskytovateľ zazmluvniť aj bez vášho súhlasu?
Peter z Bratislavy menil miesto bydliska. „Navštívil som firmu UPC a chcel som si uzatvoriť novú zmluvu, kde som bol presvedčený, že pri tej predchádzajúcej sa už skončila lehota viazanosti,“ vysvetlil Peter, ktorého prekvapila odpoveď pracovníčky. „Dozvedel som sa, že zmluvu za starých podmienok mám už automaticky predĺženú o ďalšie dva roky,“ dodal. Peter o danej skutočnosti nevedel. Na jeho žiadosť mu podmienky zmluvy zmenili na výhodnejšie, avšak za poplatok asi 20 eur.
„Nechápem, ako mi niekto zmluvu predĺži bez môjho súhlasu,“ dodal. Spoločnosť UPC však argumentuje, že zákazníkov s predstihom pred skončením viazanosti informujú telefonicky, esemeskou či emailom. „Menšiu časť zákazníkov, ktorých sa nám nepodarí skontaktovať telefonicky, informujeme o blížiacom sa ukončení kampane v liste, v ktorom zároveň ponúkame novú kampaň. Po skončení kampane by totiž zákazníkovi „nabehla“ tarifná cena, ktorá je výrazne vyššia než akciová,“ vysvetlil hovorca UPC BROADBAND SLOVAKIA Jaroslav Kolár.
Ako doplnil, samozrejme, zákazník môže ponuku odmietnuť, a prípadne prejsť na úplne iný balíček služieb,“ doplnil Kolár. Podľa neho postupujú v súlade s právnym poriadkom SR. Podľa Telekomunikačného úradu to nie je správny postup. „V prípadoch predĺženia viazanosti by toto malo byť riešené písomným dodatkom k zmluve. Ide o obojstranný právny akt, s ktorým musia obe strany súhlasiť,“ povedal hovorca Roman Vavro.
Na koho sa obrátiť?1. Obráťte sa na poskytovateľa
Podľa Občianskeho zákonníka mlčanie alebo nečinnosť samy o sebe neznamenajú prijatie návrhu. Ak ste takto „uzavreli“ zmluvu mlčaním, obráťte sa na poskytovateľa služby.
2. Požiadajte o pomoc Komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách
Je pri Ministerstve spravodlivosti SR. Posudzuje podnety od občanov na nečestné obchodné praktiky a všeobecné zmluvné podmienky, ktoré sú v rozpore so zákonom.
3. Obráťte sa na súd
O neplatnosti zmluvy alebo o tom, že podľa Občianskeho zákonníka ide o neprijateľnú zmluvnú podmienku, môže rozhodnúť súd.