Podľa dokumentov sa mal most stavať za pomoci výsuvného „lešenia“. V skutočnosti sa použili skruže, ktoré stáli na zemi. Minister Ján Počiatek pritom vyhlasoval, že za pád nenesú zodpovednosť ani štát a ani Národná diaľničná spoločnosť. Nové zistenia však hovoria, že opak môže byť pravda!
Kým si šéf rezortu dopravy Ján Počiatek obzeral miesto nešťastia pri Kurimanoch, na ktorom vyhasli štyri ľudské životy, nastal zvrat v celej kauze. Ešte pred pár dňami minister označil za príčinu tragédie kolaps podpornej skruže. Tá podopierala debnenie počas betónovania.
Podľa zmluvy, ktorú ešte vlani v júni podpísala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) s víťazom tendra, teda so spoločnosťami Váhostav a Bögl a Krýsl, sa totiž takáto konštrukcia sa vôbec nemala použiť! „Má tam byť výsuvná skruž,“ je napísané priamo v dokumente. To znamená, že sa vôbec nemala dotýkať zeme, ale mala byť pripevnená o piliere mosta a popri nich sa vysúvať!
Figeľa nenechali Počiatkove slová chladnýmBývalý šéf rezortu dopravy reagoval na vyjadrenia Jána Počiatka, ktorý povedal, že zodpovednosť za tragédiu je na strane dodávateľa stavby. Nie je pravda, že na páde rozostavaného mosta pri Kurimanoch Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako obstarávateľ stavby a zároveň stavebný dozor a tiež ministerstvo dopravy nenesú žiadnu vinu. Na štvrtkovej tlačovej konferencii v Bratislave to uviedol bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH). "To je lož, to je klamstvo," povedal Figeľ.
Podľa Figeľa mal byť stavebný dozor prítomný pri betónovaní mosta. Závažnou skutočnosťou má byť tiež fakt, že pri výstavbe mosta sa použila iná podporná konštrukcia ako tá, ktorá bola uvedená v zmluve.
"Takáto skruž tam nemala čo robiť. V zmluve o dielo a v tendrových podmienkach sa jednoznačne hovorí o takzvanej výsuvnej skruži, ktorá je napríklad použitá pri výstavbe na rýchlostnej ceste R1," opísal Figeľ. Ide o skruž, ktorá sa neopiera o zem, ale je pripevnená na piliere mosta a popri nich sa vysúva. Pri výstavbe mosta pri Kurimanoch sa však použila skruž, ktorá sa dotýkala zeme.
S peniazmi to nemá nič spoločnéV prípade, že chceli stavebníci takto zasiahnuť do zmluvy a zmeniť podpornú konštrukciu, musel úpravu podľa Figeľa odsúhlasiť investor stavby aj dozor, ktorým bola v tomto prípade NDS. A keďže ide o eurofondovú stavbu, musela byť zmena odkonzultovaná aj so sekciou ministerstva dopravy, ktorá ma projekty na starosti. "Kto to dovolil, kto urobil takúto zmenu a prečo? A s akými ďalšími súvislosťami?" spýtal sa Figeľ.
Podľa bývalého šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Jána Kotuľu nemá nešťastie nič spoločné s nízkou vysúťaženou cenou za diaľnicu. "S peniazmi to nemá nič spoločné. V statickom výpočte cena nie je," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii.
Reakcia firmy Bögl & Krýsl Stavebná firma Bögl & Krýsl (B & K) sa ohradzuje proti výrokom odbornej aj neodbornej verejnosti, vrátane niektorých slovenských politikov, ktorí bez toho, aby počkali na odpratanie trosiek a prešetrenie príčin nehody, zvaľujú všetku vinu za nešťastie pri Kurimanoch na českú spoločnosť.
"Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibiltu a odbornú povesť firmy nielen v očiach verejnosti, ale najmä u jej obchodných partnerov. Zároveň neprospievajú ani dôveryhodnosti tých, ktorí ich bez faktickej znalosti veci vyslovujú," konštatuje sa v stanovisku spoločnosti pre médiá.
Podľa jej výkonného riaditeľa Josefa Krýsla je celá vec stále predmetom vyšetrovania a bez jeho výsledkov nie je možné robiť žiadne závery alebo niekoho obviňovať. "Ľudsky ide o tragédiu. Je nám hrozne ľúto ako obetí, tak zranených. Zástupcovia spoločností Semos a B & K v minulých dňoch navštívili všetkých zranených, ktorým to dovolil zdravotný stav. Firmy sa dohodli, že zraneným dorovnajú rozdiel medzi nemocenskou a mzdou, rodinám obetí potom v nasledujúcich mesiacoch budú naďalej vyplácať mzdu a ponúknu ďalšiu pomoc," avizoval Krýsl.
Rozostavaný most pri Kurimanoch spadol v piatok 2. novembra. Bol súčasťou úseku diaľnice D1 z Jánoviec po Jablonov. Pri nešťastí zahynuli štyria ľudia.