Staručká električka jazdí po koľajniciach a železničiari ho poznajú pod prezývkou Trojča. Silná námraza na trolejovom vedení odstavila v nedeľu ráno celú trať tatranských električiek. Partii chlapov z technických čiat pomáha so sprejazdnením staručká tatranská električka.
„Na troleji je miestami 8 až 10 mm silný ľad,“ hovorí rušňovodič starej električky František Maličký. „Táto električka má dva zberače. Prvým kovovým zberačom trolej očistí a o zvyšok sa postará uhlíkový zberač. Odber prúdu z troleja ľad dočista vypáli,“ hovorí skúsený rušňovodič.
Stará električka s dvomi zberačmi je tak oproti novým mašinám vo výhode, pretože tie majú zberač len jeden. „Keď je jeden zberač a keď ten stratí kontakt, električka stojí. Táto má dva, jeden očistí, druhý potiahne,“ vysvetľuje silné stránky starej mašinky Jozef Bretz, rušňovodič motorového rušňa, ktorý robil starej dáme spoločnosť pre prípad výpadku napájania. Aj vďaka nim dokážu železničiari sprejazdniť trate tatranských električiek rýchlejšie. Včera popoludní sa im podarilo dať do prevádzky trať až po Vyšné Hágy.
Používali sa vyše 40 rokov
Električky s označením 420.95, známe pod prezývkou Trojča, pribudli v Tatrách pred majstrovstvami sveta v roku 1970. Trojčlánkové električky vyrobené v ČKD Tatra Praha-Smíchov jazdili až do roku 2000, keď ich postupne začali nahrádzať nové električky vyrobené podľa vzoru alpských mašiniek.