Podľa personalistov by mal byť originálny, nie príliš dlhý, stručný a hlavne bez zbytočných fráz. Inak ich môžete skôr odradiť.
Motivačný list zaváži hlavne vtedy, ak sa na jednu pozíciu hlási viacero uchádzačov s podobnou kvalifikáciou a praxou. ,,Motivácia potenciálneho zamestnanca a jeho prístup k hľadaniu si práce sa dá z motivačného listu vyčítať, nejde teda len o ,znôšku vzletných rečí‘, ako si mnohí myslia,“ hovorí Klára Javorská z personálnej spoločnosti Trenkwalder. ,,Zle napísaný, alebo odfláknutý motivačný list tak môže viesť k tomu, že firma uchádzača na pohovor ani nepozve,“ dodala.
Originálny motivačný list dokáže dokonca vyvolať u spoločnosti väčší záujem ako samotný životopis. ,,Niekoľkokrát sa mi naozaj stalo, že životopis ma po prečítaní nezaujal a kandidáta som na pohovor zavolala len vďaka jeho dobre napísanému motivačnému listu,“ zareagovala Viera Filipová z personálnej spoločnosti Adecco. Podľa nej je najväčšou chybou napríklad to, ak má človek jednu a tú istú šablónu pre viacero rôznych pozícií. ,,Dôležité je hneď v úvode listu vzbudiť záujem človeka, ktorý bude čítať motivačný list,“ vysvetlila Filipová.
Čo dokáže v motivačnom liste zavážiť a čo naopak personalistov veľakrát odrádza? Nový Čas vám poradí aj to, akú štruktúru má mať tento dokument a akým častým chybám sa treba vyhnúť.
5 tipov pri písaní
1.Vyhnite sa frázam - motivačné listy z kategórie ,,ako by ich jedna mater mala“ pôsobia nedôveryhodne. Nemôžete mať pripravený jeden list, ktorý budete posielať do rôznych spoločností.
2.Buďte konkrétni - dajte najavo, že sa vyznáte v pôsobení firmy - vopred si naštudujte aspoň základné informácie. Pomôže vám web, výročná správa, články v novinách a podobne.
3. Nerobte zo seba supermana - prehnané vychvaľovanie môže aj ,,smrdieť“. Úspechmi sa, samozrejme, pochváľte, ale mali by ste mať aj zdravý úsudok v tom, ako sa budete prezentovať a čo už je príliš. Nechajte si nejaké eso v rukáve aj na pohovor :)
4.Správna gramatika a štruktúra by mali byť samozrejmosťou - ak neovládate dobre gramatiku, alebo si motivačný list prekladáte do
anglického či nemeckého jazyka, radšej si ho dajte skontrolovať odborníkom.
5. Neprežeňte to s textom - príliš dlhý text (viac ako A4) personalistu skôr odradí ako zaujme.
Pavol Lorenz, Hyza
- Odradiť dokáže úprava listu, ak je príliš dlhý alebo s gramatickými chybami. Ak sa pisateľ príliš štylizuje, popisuje sa len v superlatívoch, chýba mu sebareflexia a nadhľad. Zaváži vkus a úprava listu, vyváženosť a ,,zdravosť“ záujmu voči pracovnému miestu, o ktoré sa kandidát uchádza.
Správna štruktúra vášho listuRadí Lucia Burianová z portálu Profesia.sk
Hlavička - vaše meno, priezvisko, adresa, telefón, e-mail
Adresát
- názov a adresa spoločnosti
Miesto, dátum
Úvod – uveďte, o akú pozíciu sa uchádzate (môžete spomenúť, kde bola ponuka uverejnená). Nemal by chýbať dôvod, prečo vás ponuka zaujala a prečo na ňu reagujete.
Jadro- ukážte, že poznáte oblasť podnikania spoločnosti, napríklad, že viete, aké veľké úspechy dosiahli za posledné obdobie. Vyzdvihnite svoje znalosti a zručnosti, zdôvodnite, prečo ste práve vy pre spoločnosť najlepší a čo všetko by ste svojím príchodom do spoločnosti priniesli. Uveďte tiež svoje úspechy a predstavte svoj potenciál.
Záver- prejavte záujem a ochotu stretnúť sa, nezabudnite priložiť kontakt (telefón a e-mail), na ktorom budete očakávať reakciu na motivačný list. Tiež je vhodné uviesť informáciu o možnosti poskytnutia referencií na vašu prácu.
Pýtali sme sa personalistov: Čo vás zaujme a čo odradí?
Michal Bohunský, Allianz-SP - Najviac zaujmú motivačné listy „šité na mieru“, v ktorých kandidát zvýrazní kompetencie a vlastnosti, ktoré sú pre pozíciu kľúčové. Naopak všeobecné listy robené podľa šablón z internetu kandidáta skôr diskvalifikujú, podobne ako chybne uvedený názov pozície či meno spoločnosti. |
|
Eva Vajsová, McDonald's - Dokáže ma odradiť, že sa niekto prezentuje ako superman. Moja skúsenosť hovorí, že ak je motivačný list plný superlatívov, človek sa vie predať, ale vo väčšine prípadov sú to typy, ktoré by už najradšej zasadli do kresiel generálnych riaditeľov. Človek vedomý si svojej ceny je stručný a konštruktívny. |
|
Tanja Malachova, Eset - Motivačný list by mal predovšetkým zaujať. Uchádzač by v ňom mal vyzdvihnúť dôvody, prečo by sme mali vybrať práve jeho alebo ju a mal by tiež odzrkadľovať pozíciu, o ktorú sa daný človek uchádza. Ak ide napríklad o prácu v „kreatíve“, mala by z neho ísť tvorivosť a originalita. |
|
Marián Chovan, Penam Slovakia - Odrádza, ak je zbytočne rozsiahly, obsahuje chyby či nie je v jednotnom formátovaní. Pôsobí „tuctovo“ v prípade, ak nie je prispôsobený konkrétnej pozícii a informácie v ňom odporujú faktom v životopise. Mal by byť pútavý a pozitívne ladený v záujme presvedčiť personalistu, že sa chce dozvedieť viac a pozve vás na pohovor. |
|
Jitka Firtíková, AXA - Často je veľmi cielene popisovaný záujem o danú pozíciu len preto, aby záujemca vzbudil pozornosť. Prílišná snaha získať pracovné miesto vedie kandidátov k prehnanému oceňovaniu samých seba. V rámci výberového riadenia častejšie pracujeme s referenciami než s motivačnými listami. |
|
Pavol Lorenz, Hyza - Odradiť dokáže úprava listu, ak je príliš dlhý alebo s gramatickými chybami. Ak sa pisateľ príliš štylizuje, popisuje sa len v superlatívoch, chýba mu sebareflexia a nadhľad. Zaváži vkus a úprava listu, vyváženosť a ,,zdravosť“ záujmu voči pracovnému miestu, o ktoré sa kandidát uchádza. |