Kompetentní očakávajú, že po dobudovaní sa kolóny na vjazdoch do Bratislavy zmiernia. Podľa dopravného analytika je dôležité, aby sa príjazdy zo Senca z D1 a z Malaciek z D2 spojili cez diaľnicu D4. V prvej etape sa má postaviť úsek z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji, odhadované náklady sú 576 mil. eur. Vstup do mesta je zahustený premávkou aj počas prázdnin, kritická situácia sa dá očakávať už o dva týždne, po ich skončení. Nultý obchvat má byť jedným z riešení dopravy v meste. „Jeho vybudovanie je župnou prioritou číslo jedna. Ľudia by tak nemuseli ísť nutne cez mesto, ale po obchvate. Trasa bude síce o niečo dlhšia, ale určite rýchlejšia,“ vysvetľuje bratislavský župan Pavol Frešo.
Najprv plánuje ministerstvo dopravy začať s výstavbou úseku z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji. Ide o najdôležitejšiu časť plánovaného diaľničného obchvatu, ktorá má odkloniť aj tranzitnú dopravu. „Čiastočne tiež odbremení exponované úseky D1 od vstupu do Bratislavy v smere z Trnavy až po Petržalku vrátane Prístavného mosta, ktorý je najviac zaťaženou cestnou komunikáciu na Slovensku. Denne ho využije v priemere vyše 100-tisíc vozidiel, z toho 14-tisíc nákladných,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Prvý úsek by sa mal začať stavať v máji 2014 a ukončiť v roku 2018. „Teraz prebieha verejné obstarávanie na vypracovanie potrebnej dokumentácie,“ dodáva Kóňa. D4 je zatiaľ najvážnejší kandidát na výstavbu formou PPP, do úvahy však za určitých okolností pripadajú aj eurofondy.
Dopravný analytik: Obchvat pomôže
„Bratislava mala mať svoj obchvat už dávno. To, či sa doprava obchvatom odľahčí, alebo sa kolóny len presunú inde, závisí od projektovej realizácie,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský. „Diaľnica D1 a D2 by sa mala spojiť cez D4, vtedy by sa doprava výrazne odľahčila. Križovatky diaľnic by mali byť priepustné v dvoch jazdných pruhoch. Dôležité je tiež, ako bude diaľnica D4 napojená na jednotlivé cesty v meste,“ dodáva Drahovský.
Úseky výstavby
1. úsek: Jarovce - Ivanka pri Dunaji sever
Odhadované náklady 576 mil. €
Dĺžka 22 km
Mal by byť dokončený v roku 2018.
2. úsek: Ivanky pri Dunaji sever - Záhorská Bystrica
Odhadované náklady 599 mil. €
Dĺžka 17 km
S tunelom popod Karpaty, kde ministerstvo počíta s výstavbou najskôr od roku 2015.
3. Devínska Nová Ves - štátna hranica s Rakúskom
Odhadované náklady 100 mil. €
Dĺžka 4 km
Výstavba tohoto úseku bude závisieť aj od stavu príprav rýchlostnej cesty S8 na rakúskej strane.