Zdražejú základné potraviny ako chlieb, rožky či múka. Analytici nevylúčili, že ďalšia vlna zvyšovania cien, ktorú očakávame už od septembra, sa dotkne aj ostatných potravín. Dôvodom sú suché počasie a slabá úroda. Dodávatelia v týchto dňoch rokujú s obchodníkmi o tom, aké potraviny budú do reťazcov privážať za vyššie sumy.
Zlou správou pre spotrebiteľov je, že slabá úroda obilnín spôsobí rast cien potravín už o niekoľko týždňov. Keďže ceny na trhoch vzrástli o štvrtinu, odborníci očakávajú, že sa to odrazí aj v obchodoch. „Počas prvých augustových dní sa kukurica, sója, repka olejná či pšenica obchodovali za ceny o 13 až 24 % vyššie ako pred rokom,“ zhodnotila analytička Poštovej banky Eva Sadovská. Novému Času sa podarilo zistiť, že niektorí dodávatelia plánujú predávať potraviny do reťazcov od 1. septembra drahšie ako doteraz. Podnikatelia avizujú zvýšenie cien múky o 5 % a pečiva dokonca o 5 až 20 %!
Takto by mohlo vyzerať zdražovanie
Cena výrobkov bude závisieť od výsledkov rokovaní s odberateľmi, ktoré momentálne prebiehajú. Zvýšenie cien od septembra nie je žiadnym tajomstvom, dokonca ich už potvrdili aj obchodné reťazce. „Máme signály o raste cien,“ potvrdil zdražovanie prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR Pavol Konštiak, podľa ktorého už zaznamenali od niektorých dodávateľov múky nárast cien o 9 % oproti minulosti.
Na nepriaznivý vývoj cien na trhoch opäť doplatia len bežní ľudia. Pokiaľ sa predpoklady odborníkov potvrdia, cestoviny by mohli zdražieť v priemere o 0,11 € a chlieb dokonca až o 0,13 €.
„Vôbec ma neteší, že základné potraviny opäť zdražejú. Obávam sa toho, že to môže odštartovať zvýšenie cien ďalších komodít potrebných v domácnosti,“ myslí si zákazníčka Jana Meszárošová (22) z Bratislavy.
Vyzerá to tak, že spotrebitelia opäť doplatia na zlú úrodu a sucho, ktoré je podľa odborníkov najhoršie za posledných dvadsať rokov.
„Výrobcovia potravín by neplánovali zvyšovanie cien, pokiaľ ich k tomu neprinútia objektívne okolnosti. Faktom je, že najmä tí, pre ktorých je nosnou surovinou obilie, sú v súčasnosti zvyšovaním cien dotknutí a z tohto dôvodu sú nútení prijímať opatrenia,“ objasnila riaditeľka Potravinárskej komory Jarmila Halgašová.
Analytička: Rastu potravín sa nevyhneme!
Podľa odborníkov, ak bude rast cien poľnohospodárskych komodít naďalej pokračovať takým tempom smerom nahor ako doteraz, zdražovaniu sa nevyhneme. Navyše to nemusí byť posledný prípad, keď sa dočkáme neželaného nárastu cien na pultoch predajní.
„Prvou lastovičkou bol júnový vývoj cien zeleniny. Kým počas posledných rokov v júni ceny zvykli klesnúť, v tomto roku v dôsledku sucha stúpli. Veľa bude závisieť aj od vývoja cien ropy na svetových trhoch,“ skonštatovala analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
Zdraženie čaká aj mäso
Slabá úroda a zvýšenie cien obilnín sa podpíšu aj pod ceny mäsa, mlieka a vajec. Podľa predpokladu Zväzu výrobcov krmív sa cena kŕmnych zmesí zvýši do konca roka o 20 až 25 %. Práve náklady na krmivá predstavujú z celkových nákladov produkcie mäsa, mlieka a vajec 55 až 60 %. Farmárom tak stúpnu náklady na výrobu 1 kg bravčového mäsa v živom o 0,15 až 0,18 €, kurčiat o 0,07 až 0,10 €, zhruba o 0,02 € na 1 vajce a o 0,05 € na liter mlieka. Možno teda predpokladať, že aj toto zvýšenie sa premietne do cien potravín v obchodoch.
Ako reagovali na zvýšenie cien reťazce?
COOP Jednota Slovensko
„Registrujeme požiadavky partnerov na úpravu cien múky a rokujeme o cenách. Predpokladáme, že v krátkom čase dostaneme požiadavku od dodávateľov, pre ktorých je múka jednou zo vstupných surovín pri výrobe. V prípade rastu spotrebiteľských cien budeme kopírovať len zvýšenie nákupných cien dodávateľov,“ priznal predseda predstavenstva Gabriel Csollár.
Tesco Stores
„Počas posledných týždňov zaznamenávame od výrobcov zvýšený tlak smerujúci k nárastu cien. Urobíme všetko pre to, aby sa tento nárast nepremietol do cien pre našich zákazníkov,“ uviedol manažér Peter Sklenář.
Billa
„Pri zdražovaní tovaru našich dodávateľov prehodnocujeme ceny aj my. Hovoriť o jesennom zvýšení cien múky a pečiva v našich predajniach je momentále však predčasné,“ skonštatovala marketingová manažérka Martina Kovacs.
Kaufland
„Momentálne nerokujeme so žiadnym z dodávateľov o zvýšení ceny múky, rokovania nie sú ani avizované. Prípadné zvýšenie na strane dodávateľov nemusí vždy znamenať zvýšenie koncových cien,“ reagoval hovorca spoločnosti Martin Gärtner.
Lidl
„Naša spoločnosť má uzavreté dlhodobé kontrakty, k akýmkoľvek špekuláciám sa nebudeme vyjadrovať,“ poznamenal hovorca Tomáš Bezák.