Po ohlasoch čitateľov, ktorí do Nového Času zaslali fotografie so zraneniami na dráhe, zareagovali aj ich prevádzkovatelia. Tvrdia, že nehody sa stávajú, príčinou sú však nedisciplinovaní jazdci.
Nový Čas oslovil prevádzkovateľov bobových dráh na Slovensku a pýtal sa ich na bezpečnostné predpisy. Na Kolibe, kde sa nehoda stala, funguje žľabová bobová dráha. To znamená, že jazdec na vozíku jazdí voľne a nie je pevne spojený s dráhou. Podobný, aj keď oveľa novší a modernejší systém, majú na bobovej dráhe v Kavečanoch (okr. Košice). Na rozdiel od Koliby, kde je dráha laminátová, majú antikorovú a aj bočnice sú vyššie. „Ide o viac adrenalínový typ. Zákazník si na nej kontroluje jazdu podľa svojich schopností,“ tvrdí Štefan Haberland, konateľ spoločnosti, ktorá dráhu prevádzkuje.
Nehody sa podľa neho úplne vylúčiť nedajú, vraví, že ich spôsobujú nedisciplinovaní jazdci. „Existujeme 15 rokov, za toto obdobie sme mali len štyri vážnejšie úrazy,“ dodal. Spomína si na prípad, keď anglická turistka napriek zákazu na dráhe zastala a fotografovala krajinu. Vrazil do nej ďalší vozík, v ktorom si dievčatko zlomilo stehennú kosť. Jazdci sa nesprávne držia okrajov vozidla a trením si spália ruky. „Pokiaľ dodržia predpisy, je to absolútne bezpečné,“ tvrdí Haberland.
V zmysle predpisov prevádzkovatelia kontrolujú bobové dráhy každý deň. V areáli Pavčinej Lehoty (okr. Liptovský Mikuláš) robia väčšiu kontrolu raz týždenne. Každý rok pred spustením prevádzky sa robí revízia bobovej dráhy revíznym technikom dodávateľa. Kontrolu vykonávajú samotní prevádzkovatelia a potom firmy, ktoré dráhy vyrábajú. Osobitne sa na bobových dráhach vykonávajú aj kontroly vlekov. Každý rok pred začatím prevádzky technici skontrolujú stav elektrických a strojných zariadení.
Prevádzkovateľ bobovej dráhy na bratislavskej Kolibe sa k bezpečnosti zatiaľ nevyjadril, ospravedlnil sa pre zdravotné dôvody.
Ako sa vyhnúť zraneniam na dráhe
- sledovať informačné tabule pri trase a spomaliť na vyznačených miestach
- na dráhe nezastavovať
- najlepšie je držať riadiacu páku oboma rukami, aby pri nesprávnom umiestnení rúk nedošlo k popáleninám
- nie je vhodné ísť na dráhu napr. v plavkách, pri kontakte s dráhou môže dôjsť k zraneniu
- prispôsobiť jazdu svojim schopnostiam