Zhotoviteľ stavby, spoločnosť Granvia Construction ho postavila za 36 mesiacov v náklade približne 160 miliónov eur.
Obchvat meria 5,7 km a nachádzajú sa na ňom štyri mimoúrovňové križovatky, 24 mostov a premostení a takmer 6 km protihlukových stien. Celková dĺžka novovybudovaných komunikácií, vrátane križovatkových vetiev dosiahla dĺžku takmer 13 km.
Z každej z mimoúrovňových križovatiek je možné napojiť sa na miestne komunikácie, alebo na R1 v smere buď na Brezno, na Bratislavu alebo na Ružomberok. Hlavnou dopravnou tepnou obchvatu je trojúrovňová križovatka Kostiviarska. Prvou úrovňou môžu jazdiť autá v smere z Bratislavy na Ružomberok a naopak, druhou z Bratislavy na Brezno. Posledná úroveň ich zavedie od Brezna na Ružomberok.
"Ukazuje sa aj do budúcnosti, že nie je možné stavať diaľnice bez toho, aby sme mixovali zdroje štátu, Európskej únie i cez verejno-súkromné partnerstvo," povedal na otvorení premiér Robert Fico.
Rýchlostná cesta R1 - Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat je prvým PPP projektom takého rozsahu v histórii Slovenska.