Tí tento rok navyše tankovali najdrahší benzín v histórii. Po novom si zrejme priplatia aj za častejšie technické kontroly auta. Európska komisia totiž schválila materiál, podľa ktorého pôjdu na STK vozidlá, ktoré majú vyše 6 rokov, každý rok. Pod väčším drobnohľadom budú aj autá, ktoré za prvé štyri roky evidencie najazdia 160-tisíc kilometrov. Európska komisia si od nových pravidiel sľubuje zníženie počtu mŕtvych na európskych cestách o 1 200 a o 36-tisíc dopravných kolízií menej.
Dôvodom zmeny, ktorú musia implementovať krajiny EÚ najneskôr do roku 2016, sú alarmujúce čísla nehôd, ktoré spôsobujú vodiči starších vozidiel, ale aj motocyklisti. Podľa štatistík Komisie pri 6 % všetkých dopravných nehôd, čo predstavuje 2 000 smrteľných zranení na európskych cestách, je dôvodom zlý technický stav vozidiel. „Keď jazdíte v aute, ktoré nie je technicky spôsobilé, ohrozujete seba aj všetkých spolucestujúcich. Navyše ohrozujete aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Jednoducho nechceme, aby sa tieto autá, ktoré môžu zabíjať, premávali po našich cestách,“ povedal Siim Kallas zodpovedný za oblasť dopravy v Európskej komisii. Podľa nej boli štandardy technickej kontroly prijaté v roku 1977 a odvtedy sa menili len minimálne.
Keďže na Slovensku je priemerný vek auta viac ako 11 rokov, je predpoklad, že sa nový predpis bude týkať väčšiny vodičov. Z 1,79 milióna áut registrovaných na Slovensku by sa to dotklo asi 1,19 milióna vozidiel. „S návrhom predstaviteľov Európskej komisie sa musíme podrobne oboznámiť, všetko bude predmetom rokovaní,“ reagoval Martin Kóňa, hovorca rezortu dopravy. Podľa ministerstva sú predpisy na Slovensku dostačujúce. Vyplýva to aj z našich štatistík nehodovosti, kde sú najčastejšími príčinami skôr nesprávny spôsob jazdy, neprimeraná rýchlosť a porušovanie základných povinností a nie technický stav. „Ak bude komisia na nariadení trvať, legislatívu mu prispôsobíme,“ dodal Kóňa.
V súčasnosti na Slovensku platí, že nové auto musí ísť na STK po štyroch rokoch. Ak ňou prejde, dostane známku technickej kontroly na dva roky. Ak vyhovie aj ďalšej kontrole, tak znovu príde na STK až po dvoch rokoch. Po novom sa táto periodicita zmení na pomer 4 - 2 - 1. Zmeny sa týkajú aj automobilov, ktoré za prvé štyri roky najazdia viac ako 160-tisíc kilometrov. Ich majitelia budú musieť už po štyroch rokoch absolvovať „estékačku“ každý rok. Ceny za STK sa pohybujú od 25 € vyššie. „Na jednej strane je bezpečnosť, na druhej strane to však vyzerá, že sa opäť budú vyťahovať peniaze od motoristov. Pravdou však je, že niektoré krajiny Únie, ako napríklad Rakúsko, majú tieto pravidlá už teraz prísnejšie. Vláda by sa však mala pozrieť aj na samotné stanice technickej kontroly a zamedziť podvodom. Nezriedka STK dostanú aj automobily, ktoré nikdy na kontrole neboli,“ reagoval Ľuboš Kamenistý, vedúci redaktor magazínu Auto Bild na Slovensku.
Pri STK sa budú navyše musieť zaznamenávať aj najazdené kilometre automobilu, aby sa tak zamedzilo podvodom s pretáčaním kilometrov.
Na STK majú dozerať kamery
Slovensko už sprísnilo legislatívu v prípade samotných staníc STK. Niektorí technici totiž pri kontrolách dávali povolenia aj vozidlám, ktoré by cez ňu neprešli. Podľa novely zákona o pozemných komunikáciách majú na kontrolu STK dohliadať kamery, ktoré musia nakúpiť na stanice najneskôr do júla 2013. Tie by sa mali najprv odskúšať a potom štát nastaví jasné parametre. Stanice si ich musia zaobstarať na vlastné náklady. V prípade obchádzania kontrol sa pokuty môžu vyšplhať až na 16 500 €.
Cez STK by mali po novom prechádzať aj dvojkolesové a trojkolesové mašiny ako mopedy a motocykle a aj ľahké prívesy do 3,5 tony. Na ne sa totiž dnes nevzťahujú predpisy Európskej únie.
Čo všetko sa zmení?- STK bude aj podľa najazdených kilometrov. Pri autách bude prvá kontrola po 4 rokoch, druhá po 2 rokoch a potom každý rok.
- Autá, ktoré budú mať počas prvej kontroly STK už najazdených 160-tisíc kilometrov, budú musieť ísť na kontrolu každý rok.
- Dozor nad subjektmi, ktoré vykonávajú kontrolu STK, prevezme štát.
- Aj stanice technickej kontroly a ich zariadenia budú mať požiadavky, dnes ich prepisy EÚ neobsahujú. Aj inšpektori budú musieť mať odborné vedomosti a zručnosti a prejsť odbornou prípravou.
- Pri STK sa budú zaznamenávať aj počty najazdených kilometrov, aby sa zamedzovalo pretáčaniu tachometrov a podvodom s najazdenými kilometrami.
- Niektoré poľnohospodárske stroje a vozidlá s maximálnou rýchlosťou do 40 km/h môžu získať výnimky, tie budú udeľovať štáty samostatne.