Vyplýva to z návrhov ministerstva financií. Za silnejšiu Škodu Octavia zaplatíte už 217 €, ak si kúpite Kiu Rio, ktorá má presne 80 kW, registrácia vás vyjde na 167 €. Oveľa viac za registráciu zaplatia najmä majitelia luxusných áut a modelov SUV. Ak si kúpite napríklad BMW rad 7, štát od vás bude chcieť pri zápise 1 697 €, za luxusný Range Rover do kasy prispejete sumou 2 997 €. Platiť by sme mali začať 1. októbra.
Vláda si od zvýšených registračných poplatkov sľubuje viac peňazí do štátneho rozpočtu. Tohto roku by to malo byť 6,5 mil. €, v budúcom roku až 31 mil. €. „V súčasnosti má 20 štátov EÚ zavedenú registračnú daň na motorové vozidlá, ktorá je na porovnateľnej úrovni s navrhovanými registračnými poplatkami u nás. Pri nastavení výšky poplatkov sme vychádzali z princípu, že čím vyšší výkon auto má, tým vyšší poplatok by mal byť zaplatený pri prvej registrácii. Vyššie poplatky ako doposiaľ sa tak nebudú platiť len pri prvej registrácii automobilu, ktoré má výkon nižší ako 80 kW,“ povedal Radko Kuruc z ministerstva financií.
Rezort tvrdí, že sa to bude týkať predovšetkým luxusných vozidiel a SUV. Podľa prepočtov Nového Času si však viac zaplatíte aj za Kiu Rio alebo silnejšiu Škodu Octavia. „V návrhu sú uvedené nezmysly, ktorými sa vláda snaží podsunúť, že poplatky sa dotknú len luxusnejších vozidiel, čo však vôbec nie je pravda. Napríklad v prvej spoplatnenej výkonovej triede od 80 do 86 kW (109 až 117 k) ako typické vozidlo vládny návrh uvádza model Volkswagen Passat. Passat sa na Slovensku predáva v 8 výkonových verziách, avšak ani jedna z nich nemá výkon v rozpätí 80 až 86 kW. Naopak, za typické auto v tejto výkonovej triede by sme mohli považovať napríklad Kiu Rio, ktorá s benzínovým motorom 1,4 l (80 kW) stojí 10 760 €, takže rozhodne nejde o milionársky, ale bežný ľudový model,“ povedal vedúci redaktor magazínu AUTO BILD Ľuboš Kamenistý.
Automobilky strach z toho, že by zvýšené registračné poplatky mohli ovplyvniť predaj ich modelov, nemajú. „Približne 60 % predaja značky Volkswagen predstavujú vozidlá vo výkonnostnej triede do 80 kW - v tomto prípade sú to predovšetkým modely Polo a Golf,“ povedal PR manažér Volkswagenu Ľubomír Beňovič. Zavedenie vyšších poplatkov by mohlo mať určitý vplyv na zníženie predaja nových vozidiel, nepredpokladáme však, že by bol príčinou dramatického poklesu. „V porovnaní s celkovou investíciou nie je tento poplatok, najmä pri nižších výkonoch, určujúci,“ myslí si Beňovič.
Podľa hovorkyne Škoda Auto Slovensko Lucie Busquet každá zásadnejšia zmena legislatívy týkajúca sa automobilového trhu má do istej miery vplyv na nákupné správanie zákazníkov. „Ak by bol návrh v tejto forme schválený, najviac by zasiahol modely Škoda Superb a čiastočne Škodu Octavia. Až 74 % našich modelov však má výkon nižší ako 80 kW. Zmenu týkajúcu sa daného návrhu budeme rešpektovať,“ dodala Busquet.
Koľko zaplatíte pri registrácii nového auta? (pre zväčšenie kliknite)