Nešťastie sa stalo v sobotu ráno na 212. kilometri chorvátskej diaľnice A1, blízko tunela Krpani. Lekárom a zasahujúcim hasičom sa na mieste tragédie naskytol hrozný pohľad - úplne zdemolovaný autobus, rozhádzaná batožina, mŕtve telá a zranení cestujúci, ktorí boli v takom šoku, že väčšina z nich si neuvedomovala, čo sa vlastne stalo. „Pomáhali nám dvaja alebo traja cestujúci. Sedeli, no neplakali, hoci mali škaredo zranené nohy. Bol to pre nich veľký šok,“ povedal pre denník Jutarnji list jeden zo záchranárov. Ten v troskách autobusu našiel aj telo malého chlapca, ktorý cestoval na dovolenku so starými rodičmi.
„Bolo to hrozné. Už by som to nechcel zažiť. Všade krv, zmätok, kusy plechu a plač. Zdravotníci si však počínali veľmi profesionálne,“ opísal hrôzu svedok, ktorý sa prihlásil českému spravodajskému serveru blesk.cz. Ešte dlho po nehode sa z batožiny turistov ozývali zvonenia mobilných telefónov. Príbuzní sa totiž zúfalo snažili zistiť, čo je s ich najbližšími...
Telá mŕtvych cestujúcich vyťahovali z trosiek autobusu ešte šesť hodín po nehode, obete zväčša sedeli v prednej časti vozidla. „Pre zlomené sedadlá bolo ťažké sa dostať do autobusu. Najprv sme videli 4-5 mŕtvych a veľa ťažko zranených. Našťastie hasiči nám usilovne pomáhali,“ dodal ďalší zo zasahujúcich lekárov.
Väčšinu zranených previezli do blízkeho mesta Gospič, troch transportoval vrtuľník až do Záhrebu. V chorvátskom hlavnom meste bojujú o život dve mladé dievčatá - jedno 13-ročné, druhé 11- ročné. Žena utrpela zlomeniny rebier, panvy a nohy.
České i chorvátske médiá špekulujú o príčine nehody. Zatiaľ najpravdepodobnejšia sa javí teória, že vodič dostal mikrospánok. Autobus totiž prerazil zvodidlá, vošiel do protismeru, kde sa otočil na bok. Na vozovke však vyšetrovatelia nenašli stopy po brzdení. Šofér, ktorý bol v tej chvíli za volantom, zahynul. Jeho kolega, ktorý spal, prežil a vypočula ho polícia.
7. september 2008: Smrť 16 Slovákov
Do slovenskej histórie sa 7. september 2008 zapísal ako jeden z najčiernejších dní. V skorých ranných hodinách pri meste Gospič zišiel košický autobus z diaľnice, prerazil zvodidlá a následne čelne narazil do betónového stĺpa mosta. Nehoda sa stala osudná pre 16 Slovákov, z toho dvoch vodičov. Zvyšných cestujúcich prepravil do vlasti vládny špeciál. Dopravní experti spočiatku uvažovali, že nehodu spôsobila prasknutá pneumatika. Vyšetrovatelia však neskôr usúdili, že príčinou havárie bol ľudský faktor, teda mikrospánok, nepozornosť, alebo nevoľnosť šoféra.
Havária slovenského autobusu bola najväčším cestným nešťastím v Chorvátsku za posledných dvadsať rokov. „Keď som sa dozvedela o nehode českého autobusu, okamžite mi ostalo zle,“ povedala Magdaléna Dudášová, ktorá 7. septembra 2008 bola v autobuse smrti. Utrpela 14 ťažkých zlomenín a odvtedy absolvovala 30 operácií.