Zvyšné používajú mäso z dovozu, väčšinou z Poľska alebo z Brazílie, ktoré je menej kvalitné. Ide najmä o mrazené výrobky, ktoré obsahujú vysoký podiel vody. Aj keď sú v porovnaní so slovenskými lacnejšie, spotrebiteľ v niektorých prípadoch platí až za 40 % vody.
Šéf Únie hydinárov Slovenska Daniel Molnár opisuje, koľko vody obsahuje dovezená kuracina. Na Slovensku je viac ako 12-tisíc zariadení spoločného stravovania - reštaurácií, jedální či hotelov. Ale len 85 % z nich kupuje pre svoju kuchyňu čerstvú hydinu. Hydinári si preto posvietili na podiel mäsa a vody v mrazenej poľskej kuracine. ,,Keď sme si to porovnali, tak obsah pridanej vody sa pohybuje na úrovni 25 - 40 % . Čiže v 1 kg mäsa je iba 600 - 700 g mäsa,“ uviedol riaditeľ Únie hydinárov Slovenska Daniel Molnár. To isté platí, keď si dáte v reštaurácii napríklad kurací steak. Hmotnosť porcie sa totiž ráta v surovom stave. Ak napríklad za kurací steak platíte 5 €, v skutočnosti zaplatíte 1,50 € až 2 € iba za pridanú vodu.
Odborník na potraviny Peter Šimko uvádza, že mrazené mäso je v porovnaní s čerstvým nielen menej kvalitné, ale navyše sa po rozmrazení aj rýchlejšie kazí.
Takúto hydinu jeme Poľské šťavnaté kuracie prsia
- v 1 kg mäsa je 350 ml vody
- mäso je mäkké, blatové
- vidno na ňom väčšie krvné podliatiny, ktoré by sa v mäse vôbec nemali objavovať
Brazílske mrazené kuracie prsia
- v 1 kg je 150 ml vody
- mäso je staršie a má žltkastú nezdravú farbu
- keďže nepochádza z Európy, nemusí ani spĺňať podmienky EÚ
Odborník: Mrazené verzus čerstvéVysvetľuje riaditeľ Výskumného ústavu potravinárskeho Peter Šimko
Každý konzervačný zákrok určitým spôsobom znižuje kvalitu potravín. Mrazenie je tiež konzervačným zákrokom, čiže aj pri mrazenej hydine platí, že takéto mäso je v porovnaní s čerstvým výrobkom menej kvalitné. Pri mrazení odchádzajú z mäsa látky, ako sú bielkoviny, aminokyseliny alebo rôzne vitamíny. Rozmrazené mäso sa tiež podstatne rýchlejšie kazí ako čerstvé.
Výzva Slovgastro 70% a viac "Slovgastro 70 % a viac“ môže získať jedáleň alebo reštaurácia, ktorá bude pri príprave jedál používať najmenej 70 % slovenských potravín. ,,Touto formou chceme prispieť k zvýšeniu spotreby slovenských potravín a poukázať na alarmujúci stav, keď slovenské výrobky tvoria menej ako 50-percentný podiel spotreby na Slovensku,“ opísal Ladislav Maďar (konateľ hotela a zároveň predseda Slovenského zväzu olejninárov), ktorý výzvu založil. Okolité štáty pritom spotrebujú 72 - 86 % svojich výrobkov, čiže SR je v tejto oblasti na chvoste EÚ.
Výzva!
Máte aj vy skúsenosti so slovenskou a dovezenou hydinou? Napíšte nám na tip@novycas.sk.