Jej úlohou je dohliadať na transparentnosť zbierky, ako aj na to, aby všetky vyzbierané peniaze išli na po-moc deťom. Ako celá zbierka funguje, hovorí programový riaditeľ nadácie Pavel Hrica (36).
V čom sa Srdce pre deti líši od iných podobných akcií?
Srdce pre deti je unikátne v tom, že ide o nosný program najväčšieho slovenského denníka Nový Čas. Vďaka tomu má akcia obrovskú publicitu a darí sa jej to, o čo sa s problémami snažia iné podobné zbierky, ktorým stále fandíme - osloviť čo najviac darcov. Sme radi, že Nový Čas sa rozhodol využiť svoju mediálnu silu pre dobrú vec a v čase Vianoc sa do akcie zapojila aj TV JOJ. Výnimočné pri tejto zbierke je tiež to, že ľudia presne vedia, na aký konkrétny príbeh prispievajú.
Čo sa stane, ak napríklad niektoré z detí potrebuje invalidný vozík, ale na jeho príbeh sa vyzbiera oveľa viac?
Každý príbeh môže pomôcť aj iným deťom. Ak sa na konkrétny prípad už vyberie dostatok peňazí, zvyšok sa použije na pomoc iným deťom, ktorých potreby ešte nie sú pokryté. Zvyšné peniaze idú do spoločného konta Srdca pre deti, z ktorého sa potom prerozdeľujú na základe odporúčania odbornej komisie - v tej sú lekári, sociálni pracovníci a ďalší experti.
Vaša nadácia má s organizovaním pomoci bohaté skúsenosti. Prečo ste sa rozhodli ísť spolu s Novým Časom do Srdca pre deti?
Nadácia Pontis spolupracuje s mnohými slovenskými firmami a pomáhame im podnikať zodpovednejšie tak, aby to malo zmysel aj pre spoločnosť. Prijali sme preto výzvu pomôcť najsilnejšiemu tlačenému médiu pri takejto akcii. Ponúkli sme Novému Času skvelý darcovský systém Dobrakrajina.sk, ktorý spravujeme. Môžeme garantovať, že táto zbierka je 100-percentne dôveryhodná a všetky vyzbierané peniaze pôjdu na pomoc deťom. Nikto sa nemusí báť, že by tie peniaze skončili inde. Každý si môže použitie všetkých darov pozrieť na stránke www.srdcepredeti.sk.
Keď idú všetky peniaze deťom, z čoho sa zbierka prevádzkuje?
Nový Čas je natoľko silné médium, že je schopný zabezpečiť úhradu všetkých prevádzkových nákladov spojených s týmto nadačným programom.
Podľa čoho ste vyberali jednotlivé príbehy?
Pri každej žiadosti o pomoc zisťujeme, či je opodstatnená a pravdivá. Snažíme sa tiež vybrať také príbehy, ktoré môžu osloviť čo najviac ľudí. Práve tie príbehy potom môžu pomôcť iným deťom, ktorých osudy možno nie sú až také mediálne zaujímavé, ale tiež potrebujú pomoc. Samozrejme, najdôležitejšie je, či rodina dieťaťa naozaj potrebuje takú pomoc, o akú žiada.
Čo vás počas organizovania akcie prekvapilo?
Prekvapila ma sila, akou tieto detské príbehy zmobilizovali darcov. Mysleli sme si, že zverejníme článok a príde možno tisíc eur. A zrazu sa stalo, že prišlo niekoľko tisíc eur, čo je úžasné. Ukázalo sa, že Slováci chcú pomôcť tým, ktorí to hodnú zbierku.
Vy osobne ste boli deťom odovzdať pomoc. Aké ste z toho mali pocity?
Keď som bol u Margarétky, ktorá trpí citlivosťou kože a rodičia ju musia každý deň obväzovať, bolela ma predstava, že by sa v takej situácii ocitlo niektoré z mojich troch detí. No Margarétka sa s tým naučila žiť a je to rovnako krásne a hravé dieťa ako všetky. Len potrebuje pomôcť, aby mohla žiť aspoň trošku podobne ako jej rovesníci. Keď takéto dieťa vidíte, veľmi mu fandíte a chcete mu pomôcť. A ďakujete, že máte zdravé deti a môžete žiť obyčajný život.