Akciu spustili noc pred otvorením konkurenčného reťazca. Zákazníci sa tlačili pred dverami ako sardinky niekoľko hodín, aby si mohli kúpiť lacnú šunku, olej či hruškovicu. Zásoby sa však čoskoro vyčerpali, a preto si desiatky zákazníkov iba nadarmo vystáli rad, pretože domov odchádzali aj tak s prázdnymi taškami. Niektorí aj s modrinami, čoho dôkazom je aj video z nočnej tlačenice, ktoré sa objavilo na internete.
„Pomaly, pomaly! Netlačte sa tak! Je toho dosť!“ upokojovali rozvášnený dav esbéeskári pred vchodom hypermarketu. Strkanie s nákupnými vozíkmi vyústilo napokon až do fyzických atakov. Akcia na zlacnené potraviny sa začala v stredu minulý týždeň hodinu pred polnocou a mala trvať až do 3. hodiny rannej. Keďže sa však zákazníci dychtivo vrhli na regály a brali, čo videli, krátko po polnoci už neostal jediný kus zlacnenej šunky, masla či mlieka. Cena niektorých základných potravín totiž na pár hodín klesla až na smiešnych 30 centov. „To bolo niečo strašné. Rozleteli sa dvere, ľudia utekali dovnútra a bili sa o potraviny. Ani sa všetkým neušlo,“ opísala nákupný ošiaľ zamestnankyňa hypermarketu.
Dôvodom dočasného zníženia cien o viac ako polovicu bol príchod konkurenčného potravinového reťazca na trh. Ten mal otvoriť prevádzku nasledujúci deň po výpredajovej noci. Podľa sociologičky Zuzany Kusej sa dala takáto reakcia zákazníkov očakávať. „Akcia bola vhodne načasovaná. V období sviatkov a blížiacich sa Vianoc majú ľudia väčší sklon k menej zmysluplným nákupom. Na Slovensku je navyše veľký podiel ľudí s nízkym príjmom do 500 eur, ktorí sa snažia využiť každú príležitosť nakúpiť a pritom ušetriť,“ myslí si. Podľa hovorcu Kauflandu Martina Gärtnera sú takéto akcie v spomínanom reťazci bežné. „Nešlo nám o udržanie zákazníka a výpredaj ani nesúvisel s príchodom konkurenčného hypermarketu. Načasovanie bolo náhodné. Pri tlačenici sa však našťastie nikto nezranil,“ povedal M. Gärtner.
Podarilo sa vám nakúpiť za výhodné ceny?
Jaro (49): - Nechápem tých ľudí, ktorí sa tlačili a bili pre šunku. Prichádza k nám trend zo zahraničia, kde hypermarkety robia takéto akcie bežne a ľudia sa idú zblázniť. |
|
Zuzana (41): - Boli sme tam, no nič sa nám neušlo. Podľa mňa zákazníkov nalákali na zľavy, aj keď vedeli, že toľko tovaru ani nemajú a ujde sa iba prvej stovke. |
|
Andrej (22): - To bolo niečo strašné. Tým ľuďom už šibe, že sa bijú o jedlo zlacnené o pár centov. Niektorí kupovali aj 10 vysávačov iba pre výhodnú cenu. A čo s tým budú doma robiť? |
|
Miroslav (48): - Videl som len video a dobre som sa zabavil. Pripomenulo mi to časy socializmu. Aj tak neviem, načo si kupovali toľko vecí do zásoby, keď sa im všetko aj tak pokazí. |
|
Jozef (34): - Aj ja som si chcel niečo počas výpredaja kúpiť, ale nedalo sa. Keď som sem prišiel a videl som ten dav nervóznych ľudí, tak som sa radšej otočil a odišiel som. |