Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy určuje dve kritériá pre finančnú stabilitu obcí. Pre prijímanie návratných pôžičiek by ich dlh nemal prekročiť 60 % a dlhová služba 25 % bežných príjmov z predchádzajúceho roka. „Aspoň jednu z oboch podmienok vlani nesplnilo 140 obcí, pričom 55 nesplnilo kritérium dlhu, 93 kritérium dlhovej služby a 8 obcí nesplnilo obe kritériá súčasne,“ uviedol riaditeľ inštitútu INEKO Peter Goliaš.
* Bankové úvery a výpomoci ku koncu roka 2009 / bežné príjmy za rok 2008.
** Bankové úvery a výpomoci ku koncu roku + dlhodobé záväzky ku koncu roku / počet obyvateľov ku koncu roku.
*** V dlhu Žiliny je započítaný úver od štátu na výkup pozemkov automobilky KIA. Inak by bola miera zadlženia 55 % a dlh na jedného obyvateľa za rok 2009 by bol 522 €.
Zdroj: INEKO
Z prepočtov analytikov vyplynulo, že napríklad na jedného obyvateľa Žiliny vychádza dlh za minulý rok 1 072 €. V porovnaní s rokom 2006 dlh na Žilinčana vzrástol o 68 €. V tabuľke najväčších miest vyšla práve Žilina ako mesto s najväčšou zadlženosťou za minulý rok.
Na vysvetlenie, v dlhu Žiliny je započítaný aj úver od štátu na výkup pozemkov kvôli automobilke Kia. Bez tohto úveru by bola zadlženosť Žiliny oveľa nižšia. Ani Bratislave sa podľa analýzy vlani veľmi nedarilo. Na jedného obyvateľa pripadol dlh 310 €, čo je však o 137 € menej ako v roku 2006. Dlh nad 300 € na obyvateľa má ešte Liptovský Mikuláš. Tretím najzadlženejším mestom je Trenčín. Najmenej zadlžené mestá boli vlani Poprad, Levice a Spišská Nová Ves.
Bratislava
„V roku 2008 predstavovalo úverové zaťaženie Bratislavy, t. j. dlh, sumu 146 mil. eur. Dnes je to 128,5 mil. eur. Dokazuje to, že mesto dlh spláca a zároveň pokrýva samosprávne funkcie. Zároveň mesto pravidelne odstupuje financie mestským častiam. Funkcie mesta nie sú v nijakom prípade ohrozené. Diskusia ohľadom riešenia záväzkov mesta, ktoré vyplývajú z rekonštrukcie ZŠ O. Nepelu, Starej radnice alebo Starého mosta, nie sú o prijímaní ďalších úverov, ale o reštrukturalizácii dlhov dodávateľských firiem. Hlavné mesto nepozná kritériá medializovaného hodnotenia spol. INEKO, preto je ťažké sa k analýze vyjadriť,“ okomentovala situáciu hovorkyňa magistrátu Beatrice Hudáková-Szabóová.
Trenčín
„Prieskum INEKA je za rok 2009, keď mesto Trenčín získalo od nezávislej audítorskej spoločnosti najlepší možný rating. Za tento rok dosiahlo úverové zaťaženie 43 % - pričom maximum, ktoré umožňuje zákon, je 60 %. Zadlženie klesá a tento rok bude iba 38 %, v roku 2012 iba 26 %. Mesto čerpalo úvery, vďaka ktorým zabezpečilo prípravu priemyselného parku a dôležité rozvojové projekty, ako projekt nového cestného mosta. Bez týchto úverov by sme nemali priemyselný park ani nového investora, ktorý zamestná 3 300 ľudí. Mesto svoje záväzky spláca načas a riadne zadlženie už niekoľko rokov úspešne znižuje.“ vyjadrila sa Jana Marková, kancelária primátora mesta Trenčín Branilava Cellera.
Žilina
„Nie sme v platobnej neschopnosti. Všetky investície mesta fungujú. Treba tu zdôrazniť, že za vysoký dlh môže aj investícia kvôli automobilke Kia,“ zareagoval hovorca metropoly stredného Slovenska Martin Barčík.
Ako by mestá mohli znížiť svoje dlhy
Radí riaditeľ Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO Peter Goliaš:
- Mesto musí hľadať úspory vo vlastných výdavkoch, zrušiť neefektívne aktivity, prípadne aj znížiť personálne náklady.
- Ak to nestačí, môže sa pokúsiť zlepšiť svoje príjmy napríklad zvýšením niektorých poplatkov alebo daní, najmä z nehnuteľností.
- Ďalšou možnosťou je odpredaj majetku.