Eurokomisár pre vnútorný trh a služby Michel Barnier dnes v Bratislave vyhlásil, že kolegom v Európskej komisii navrhne zaslať Bratislave odôvodnené stanovisko. To je posledný krok pred podaním žaloby na Európsky súdny dvor. EK už skôr došla k záveru, že boli porušené pravidlá pri odklepnutí štátnej zákazky firme SkyToll, ktorá tender vyhrala s najdrahšou ponukou.
Elektronický výber mýta sa spustil v januári tohto roka. Poplatky za jazdu po diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a cestách 1. triedy musia platiť vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Štát by mal za vybudovanie a prevádzku systému v najbližších 13 rokoch zaplatiť 852 miliónov eur. SkyToll vyhral tender po tom, čo v súťaži po vylúčení ostatných záujemcov zostal sám.
"My pokračujeme v skúmaní tohto prípadu a zajtra (v stredu-pozn. ČTK) navrhnem kolégiu komisárov, aby Slovensku zaslala svoje stanovisko. Slovenské úrady a orgány budú mať potom dva mesiace na svoju oficiálnu odpoveď," vyhlásil Barnier po stretnutí s ministrom hospodárstva Jurajom Miškovom (SaS). EK potom preskúma odpoveď Slovenska a rozhodne, či spor postúpi na únijný súd. Ten by mohol krajinu potrestať pokutou.
Komisia v minulosti kritizovala, že zmluvné podmienky výberu mýta boli podstatné zmenené. Zvýhodnený mohol byť prevádzkovateľ mýta podľa skorších informácií médií napríklad aj zavedením takzvaného ticketingu. Vďaka lístkom, ktoré si kamionisti zakúpili na zaplatenie jazdy po konkrétnej trase bez potreby zadovážiť si palubnú jednotku, tak mohla firma ušetriť. Nad rámec podmienok stanovených v tendri bolo vraj aj vyberanie poplatkov za poskytnutie palubnej jednotky či dodatočné zavedenie možnosti platiť za mýto palivovými kartami. Podobnými zmenami údajne mohol byť SkyToll zvýhodnený až o 140 miliónov eur.