A to na 28. mája. ČTK o tom dnes informoval hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Stavbu brzdí chýbajúce potvrdenie Európskej komisie, že projekt nenaruší chránené územia.
Finančné uzatvorenie projektu bolo pôvodne naplánované na polovicu októbra 2009, termín sa však od vtedy viackrát posunul, naposledy na dnes. Dôvodom bola aj ťažšia dostupnosť úverov pre opatrnosť bánk v čase svetovej hospodárskej krízy.
"Z dôvodu prebiehajúcich enviro-rokovaní na úrovni Európskej komisie v Bruseli sa ministerstvo dopravy dohodlo s koncesionárom, že odloží finančné uzatvorenie I. balíka PPP o pár dní," uviedol Jurikovič v stanovisku. Dodal, že časový odklad nebude mať vplyv na termíny ukončenia výstavby.
Tentokrát finančné uzatvorenie projektu oddialil len podmienečný súhlas Bruselu s úverom Európskej investičnej banky (EIB), ktorá plánuje uvoľniť na stavbu cesty miliardu eur. Komisia však zatiaľ súhlasila len s poskytnutím časti pôžičky na budovanie tých úsekov, ktoré nie sú v blízkosti chránených území. Iba čiastočný súhlas EK podľa ministerstva dopravy na rozbeh prác nestačí.
Celkovo by mal štát za postavenie a prevádzku diaľnice zaplatiť konzorciu pod vedením francúzskej firmy Bouygues postupne viac ako deväť miliárd eur. Súčasťou združenia sú aj slovenské stavebné spoločnosti Váhostav a Doprastav. Vláda čelila kritike opozície, podľa ktorej je budovanie ciest prostredníctvom PPP projektu predražené.
Vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) chce PPP projektmi urýchliť výstavbu ciest v krajine. Diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami chcela dobudovať s výnimkou technicky náročných úsekov s tunelmi do roku 2010. V krajine sa zatiaľ podarilo spustiť jediný PPP projekt, a to chýbajúce úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.