POSLAŤ TIP
25.07.2014
Jakub
Odporučiť na Facebooku 1

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

dnes 10:00 Čas pre ženy

Rozkošný noštek, šibalský pohľad: Z bábätka vyrástol slávny fešák! Kto je to?

Z malého bábätka vyrástla jedna z najväčších hollywoodskych hviezd. Kto je to?

Rozkošný noštek, šibalský pohľad: Z bábätka vyrástol slávny fešák! Kto je to?
Muž dostal doma nápad, ktorý mu priniesol milióny eur: A vojvodkyňa Kate zvýšila tržby o 300 %!

Z nevinnej inšpirácie sa stal celosvetový trend s nekonečnými možnosťami využitia.

Pili ste už tradičnú bosenskú kávu? Nie, tak na čo čakáte?

Je to už 136 rokov, čo Turecko prenechalo územie dnešnej Bosny a Hercegoviny Rakúsko-Uhorsku. 400 rokov trvania Osmanskej ríše tu však niečo zanechalo.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

Ukrajinci zisťujú okolnosti zostrelenia malajzijského lietadla: Je toto príčina celej tragédie?

Zdroj z bezpečnostných zložiek Ukrajiny prehovoril o možných príčinách leteckej tragédie. 

Krvavé boje v pásme Gazy: Svetová zdravotnícka organizácia vyzvala na vytvorenie humanitárneho koridoru

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vyzvala v piatok na vytvorenie humanitárneho koridoru v pásme Gazy. 

Je tu vojna-noviny pred 100 rokmi!

Od začatia prvej svetovej vojny ubehlo už sto rokov. Nedeľňajšie vydanie Slovenského denníka tesne pred vypršaním ultimáta...