POSLAŤ TIP
28.07.2014
Krištof
Odporučiť na Facebooku 1

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

Najcennejšie futbalové zlato síce nemá, ale pomáha mu to rodinné: Takto Messi zabúda na neúspech

Forma Messimu trochu klesla, no talent mu nikdy nechybal. Možno len treba dobiť baterky...

Nestíhate schudnúť do plaviek? Dajte šancu horčíkovej diéte: Zatočí s kilami aj so stresom!

Nedarí sa vám, aj keď súrne potrebujete schudnúť do plaviek? Navyše ste zo všetkého nervózna, podráždená a otrávená? Máme riešenie!

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

Vrak Costy Concordie po 926 dňoch od nehody odtiahli do prístavu: Posledná plavba!

Jej osud bude čoskoro spečatený! Vrak stroskotanej luxusnej lode Costa Concordia včera po viac ako dvoch rokoch od tragédie dorazil do prístavu Janov.

Krvavé boje v pásme Gazy: Bezpečnostná rada OSN vyzýva na okamžité prímerie

Členovia Bezpečnostnej rady Organizácie Spojených národov (BR OSN) sa dohodli na znení vyhlásenia vyzývajúceho na "okamžité a bezpodmienečné humanitárne prímerie v pásme Gazy".

Takto sa na Slovensku kradnú autá!

Krádeže aut na Slovensku sú takmer na dennom poriadku. Pre občana je dôležité predovšetkým to, aby ku krádežiam motorových...