Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
POSLAŤ TIP
27.04.2015
Jaroslav
Odporučiť na Facebooku 1

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

včera 08:57 Správy Od ŠtB cez kupónovú privatizáciu až k Váhostavu: Takto sa Široký dostal k bohatstvu!

Kauza firmy Váhostav, ktorá od štátu dostala zákazky za miliardy, ale sama dostala na kolená stovky malých živnostníkov, ukázala biedu podnikania na Slovensku.

Od ŠtB cez kupónovú privatizáciu až k Váhostavu: Takto sa Široký dostal k bohatstvu!
Hviezda Bayernu Bastian Schweinsteiger: Pošle Ivanovičovú k vode kvôli ex DiCapria?

Koniec športovej lásky? Vyzerá to tak, že nemecký futbalista Bastian Schweinsteiger (30) opäť vymení partnerku. 

Pílenie je tak sexi! Najkrajšia drevorubačka na Slovensku Timea snívala o úplnej inej kariére...

Timea (17) zo Svätého Antona je prvou študentkou na Slovensku, ktorá sa na Strednej odbornej škole služieb a lesníctva v Banskej Štiavnici učí za pilčíčku.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY
Po synovej smrti má už dôvod na úsmev: Pani Mária si v Niké vykrútila závratnú sumu!

Život sa s ňou nemaznal. Pani Mária (61) z Podolínca (okr. Stará Ľubovňa) mala problémy s manželom a vyrovnať sa musela aj so synovou smrťou. 

Druhé kolo volieb prezidenta cyperských Turkov: Kto sa ním stal?

Nedeľné druhé kolo prezidentských volieb má víťaza.

Militanti verzus militanti

Presne takýmto spôsobom sa dajú zabiť dve muchy jednou ranou. Problém je v tom, že akákoľvek vojna je momentálne skôr výkrikom...