Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
Miss Leta 2015
POSLAŤ TIP
31.08.2015
Nora

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diskusia (1)
Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

Autor: Nový Čas, ham
dnes 13:02 Promi Farmárka Bejdová sa mame i deťom postará o poriadny šok: Rodina sa o tom dozvie z telky!

Pred najbližšími skrýva ťaživé tajomstvo! Petra Bejdová (30), súťažiaca z reality show Farma, je citlivá žena, ktorá sa pred odchodom na markizácky statok s láskou starala o svoje dve deti.

Farmárka Bejdová sa mame i deťom postará o poriadny šok: Rodina sa o tom dozvie z telky!
Z Budapešti odišli vlaky smerujúce do Nemecka: Pustili do nich napokon aj migrantov?

Vlaky odišli z Budapešti smerom na Viedeň a Mníchov.

Sýrski migranti objavili novú trasu do Európy: Zvládnu prechod cez nebezpečnú oblasť?

Migranti utekajúci pred občianskou vojnou v Sýrii objavili na cestu zo svojej vlasti do Európy novú odvážnu trasu. 

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY
Z Budapešti odišli vlaky smerujúce do Nemecka: Pustili do nich napokon aj migrantov?

Vlaky odišli z Budapešti smerom na Viedeň a Mníchov.

Tommy mal život stráviť na vozíčku: Vďaka čivave sa postavil na nohy!

Rozkošnému chlapčekovi Tommymu Jonesovi (8) z anglického mesta Southport lekári nedávali takmer žiadnu šancu a tvrdili, že sa nikdy nepostaví na vlastné nohy.

Štúr bol potkan aj škorpión

Jeden z najväčších slovenských dejateľov mal priezvisko, ktorého význam sa dnes môže zdať naozaj úsmevný.