Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
POSLAŤ TIP
23.05.2015
Želmíra
Odporučiť na Facebooku 1

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

dnes 18:03 Zahraničie Boj o iracké mesto Ramádí je v plnom prúde: Vojaci a šiitské milície začali protiofenzívu

Iracké šiitské milície a armáda odštartovali v sobotu vojenskú ofenzívu v západnej provincií Anbár.

Boj o iracké mesto Ramádí je v plnom prúde: Vojaci a šiitské milície začali protiofenzívu
Prečo Gwen Stefani neuznáva módu selfie?

Nie každý na tejto planéte necháva svoj život ovplyvňovať sociálnymi sieťami

Muž sa nevie zmieriť so smrťou svojej ženy: Neuveríte, akú šialenosť spravil, len aby ju mal pri sebe!

Tomu sa povie láska až za hrob! Muž dal svojej manželke šialený sľub.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY
Boj o iracké mesto Ramádí je v plnom prúde: Vojaci a šiitské milície začali protiofenzívu

Iracké šiitské milície a armáda odštartovali v sobotu vojenskú ofenzívu v západnej provincií Anbár.

Mladík si zapisoval, čo jeho frajerka hovorí zo spánku: Na tých hláškach sa smeje celý internet!

Najprv po nociach zabávala iba jeho, teraz sa môžu pobaviť aj ostatní užívatelia internetu.

Zdravotníctvo príde o štvrť miliardy

Slovenské zdravotníctvo môže prísť až o štvrť miliardy eur.