Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
POSLAŤ TIP
26.10.2014
Demeter
Odporučiť na Facebooku 1

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

včera 19:05 Krimi Kontroverzný policajt Tiefenbach je vo väzbe, drsňákovi sa však za mreže nechce!

Kontroverzného bratislavského policajta Ľuboša Tiefenbacha (40) sudca v sobotu podvečer vzal do vyšetrovacej väzby. Drsňákovi sa to však nepáči!

Kontroverzný policajt Tiefenbach je vo väzbe, drsňákovi sa však za mreže nechce!
Hit tejto jesene? No predsa pulóver a sukňa! 7 nápadov na super styling

Už dávno neplatí, že k elegantnej sukni sa hodí len blúzka alebo „slušácky“ top. Skombinujte ju s pleteným pulóvrom, budete šik!

Na tento debakel nezabudnú! Birmingham utrpel najhoršiu domácu prehru v 139-ročnej histórii klubu

Futbalisti Birminghamu City utrpeli v sobotu najhoršiu domácu prehru v 139-ročnej klubovej histórii.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY
Havajčania sa pripravujú na evakuáciu: Sopečná láva sa vylieva rýchlosťou 9 metrov za hodinu

Havajské úrady v sobotu upozornili desiatky obyvateľov v okolí mesta Pahoa, aby sa pripravili na možnú evakuáciu.

Slovensko vyzvalo letecké spoločnosti na prevenciu proti ebole

V dôsledku šírenia sa eboly vyzval štát letecké spoločnosti zaregistrované na Slovensku, aby prijali preventívne opatrenia.

Známy meteorológ šokuje!

V posledných mesiacoch sa prehlbujú špekulácie o dopade globálneho otepľovania na pozemský život, meteorológ John Coleman v tom...