POSLAŤ TIP
24.04.2014
Juraj
1

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

dnes 00:00 Správy

Život je výzva: Prečítajte si 46 inšpiratívnych rád a môžete ním aj vy prechádzať s úsmevom

,,Zapál sviečky, navleč nové posteľné obliečky, daj si pekné spodné prádlo. Nešetri si to na vzácne príležitosti. To dnešok je vzácny."

Život je výzva: Prečítajte si 46 inšpiratívnych rád a môžete ním aj vy prechádzať s úsmevom
Kiska s trestným oznámením na premiéra nepochodil: Polícia ho riešiť nebude!

Premiér a neúspešný prezidentský kandidát Robert Fico neohováral svojho súpera Andreja Kisku a nedopustil sa ani krivého obvinenia. 

Nokia mala tablet už v roku 2001: V čom bol teda problém?

Bývalý líder vo výrobe mobilov sa pred odkúpením Microsoftom potácal v existenčných problémoch, a hrozil mu zánik. Všetko však mohlo byť inak.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY

Dajte si pozor na online šarlatánov: Falošní lekári na internete

Oreganový olej, harmonizácia čakier alebo detoxikácia? To všetko sú zaručené recepty na najrôznejšie zdravotné problémy.

Koniec výtlkov v Bratislave? Mesto chce za ušetrené peniaze opraviť cesty

Bratislavská radnica by aj tento rok chcela dotáciu od Bratislavského kraja, prispieť by mal na opravu prejazdných úsekov ciest II. a III. triedy v meste.

Zverejnili 500 eštebákov

Ústav pamäti národa zverejnil ďalšie mená príslušníkov komunistickej ŠtB. Na internetovej stránke ÚPN si tak ľudia môžu najnovšie...