Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
POSLAŤ TIP
07.07.2015
Oliver

Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?!

Diskusia (1)
Diaľnice na Slovensku: Prečo sa u nás stavia tak draho?! Výstavba diaľničného obchvatu.Autor: TASR
29.04.2010, 12:00 | Kilometer diaľnice v Chorvátsku stojí 6 miliónov eur. Kilometer diaľnice na Slovensku stoji 18 miliónov eur.

Je diaľnica u nás predražená?! Slovensko chce postaviť cez PPP projekty 75 kilometrov autostrády za 9,1 mld. €. Pred piatimi rokmi Chorváti investovali 2,2 mld. € do diaľnice medzi Záhrebom a Splitom. Dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov. Aj keby sme diaľnice stavali z peňazí zo štátneho rozpočtu a z eurofondov, vyšli by trikrát drahšie ako na Jadrane.

Chorvátsko, kam zamieria každý rok tisícky slovenských dovolenkárov, má okrem najbližšieho mora aj pohodlnú diaľničnú sieť. Za tri roky postavili takmer 400 kilometrov novej diaľnice zo Záhrebu do Splitu. A to všetko preto, aby nalákali turistov. Išlo pritom o najväčšiu investíciu v dejinách Chorvátska za asi 2,2 mld. €. Tento úsek A1 zahŕňa 380 km spoplatnenej diaľnice, 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Väčšinu nákladov si Chorváti prefinancujú z mýtneho. Jeden kilometer chorvátskej diaľnice tak vychádza na asi 6 mil. €.

Diaľničný tunel v Chorvátsku.

Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €. Tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. Keďže však v štátnom rozpočte peniaze na stavbu ciest nie sú, vláda sa rozhodla pustiť cestou PPP projektov, teda pôjde o výstavbu diaľnic zo súkromných peňazí, ktoré sa potom budú 30 rokov splácať. Za 75 kilometrov diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov má vyplatiť štát počas 30 rokov súkromnému konzorciu neuveriteľnú sumu - až 9,1 mld. €.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že naše a chorvátske diaľnice sa nedajú úplne porovnávať a pohľad laikov je vraj skreslený. Chorvátske diaľnice vedú zväčša skalnatým terénom, čo je na ich výstavbu výhodou. V skale sa podľa analýz robí oveľa lepšie ako na geologicky a zložením hornín rôznorodom a zložitom teréne, ktorý je podľa rezortu u nás.

Kvalita našich diaľnic je podľa rezortu na vyššej úrovni a dá sa porovnávať s kvalitou nemeckej autostrády. „Chorváti to postavili pred piatimi rokmi. Parametricky ide o rozdielne stavby. Geologické pomery Chorvátska sú prakticky jednoliate, kým u nás rôzne,“ tvrdí aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

Autor: Nový Čas, ham
dnes 00:00 Oprášené drámy Brat (10) zastrelil sestru († 12) z pištole: Odkiaľ zobral zbraň?!

Vyšetrovanie šokujúcej streľby v okrese Medzilaborce, kde chlapec (13) strelil do hrude Sáre († 10), nie je ešte skončené. Podobný prípad sa na Slovensku už stal!

Brat (10) zastrelil sestru († 12) z pištole: Odkiaľ zobral zbraň?!
Súboj o zelený dres je pre slovenského cyklistu opäť komplikovanejší: Bodovanie je antisaganovské!

Znova mu to o niečo sťažili. Slovenský cyklista Peter Sagan (25) trikrát po sebe vyhral bodovaciu súťaž na Tour de France a ani teraz sa netají s tým, že jeho cieľom je získať zelený dres.

Slováci, budeme sa variť vo vlastnej šťave: SHMÚ vydal výstrahy, horúčava môže byť nebezpečná!

Územie Slovenska v utorok zasiahnu vysoké teploty. Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) preto vydal výstrahy 2. až 3. stupňa.

NAJNOVŠIE Z RUBRIKY
Odpočet nového rómskeho starostu v Richnave: Čo dokázal za pol roka?

Pol roka majú nového starostu a opäť Róma. Tak ako jeho predchodca má len základné vzdelanie, no posmeškom nečelí.

Umenie z piesku: Slávneho husliara si uctili na pláži 3D kresbou jeho diela

Vzácne husle od majstra Antonia Stradivariho si zaslúžia pozornosť.

Keď Londýčania smutne kráčali domov

Briti sú veľmi odolní. Charakterizuje ich národná súdržnosť. V histórii to preukázali niekoľkokrát a inak to nebolo ani pred...